Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zestawy ćwiczeń porannych dla dzieci w wieku przedszkolnym
Głównym zadaniem ćwiczeń porannych jest zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy dziecięcej. Przejście w sposób uporządkowany ze swobodnej dowolnej zabawy do czynności i zabaw grupowych. Celem ćwiczeń jest ożywienie i wytworzenie miłego, pogodnego, radosnego nastroju, pobudzenie układu krwionośnego i oddechowego do intensywniejszego działania, kształtowanie poprawnej postawy dziecka oraz hartowanie.
Ćwiczenia poranne przeprowadza się z dziećmi przed śniadaniem. Czas trwania ćwiczeń wynosi około 5 minut. Ze względu na krótki czas trwania ćwiczeń, dzieci nie przebierają się w kostiumy gimnastyczne, lecz ćwiczą w ubraniach.
Krótki czas trwania ćwiczeń porannych skłania nauczyciela do wykorzystania ćwiczeń gimnastycznych i zabaw już znanych.
Ramowy układ ćwiczeń przedstawia się następująco:
-Zabawa lub ćwiczenia orientacyjno- porządkowe o charakterze ożywiającym.
-Ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe.
Ćwiczenia mięśni brzucha lub zabawa na czworakach.
-Skłony boczne tułowia lub skręty.
-Ćwiczenia lub zabawa z elementem równowagi.
-Zabawa bieżna lub skoczna.
-Ćwiczenia uspakajające- najczęściej rytmiczny marsz.
Prowadząc ćwiczenia poranne w zasadzie bardzo rzadko używa się przyborów, ponieważ rozdawanie i zbieranie ich może przedłużać czas trwania ćwiczeń.
W przykładach ćwiczeń porannych nie podaje się, ile razy należy powtórzyć w zestawie poszczególne ćwiczenie. Należy jednak pamiętać, aby każde ćwiczenie i zabawa winny być powtórzone przynajmniej 3-4 razy.
PRZYKŁADY ĆWICZEN PORANNYCH
Ćwiczenia poranne nr 1
1. Ćwiczenia orientacyjno- porządkowe. Marsz i bieg w różnych kierunkach, na mocne uderzenie w bębenek, dzieci zatrzymują się w miejscu.
2. „Sufit podłoga”- ćw. dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją, na zapowiedź „sufit” ręce podnoszą w górę. Na hasło,, podłoga’’- przysiad podparty.
3. „Kotki”- zabawa na czworaka. Dzieci poruszają się na czworaka w różnych kierunkach, przeciągają się, robią koci grzbiet, miauczą i idą dalej.
4. „Ptaszki skaczące”- podskoki. Dzieci skaczą po całej sali, na sygnał przysiadają i zbierają ziarenka stukając w podłogę.
5. „Skłony w przysiadzie w przód”- dzieci naśladują picie wody przez ptaka.
6. Marsz ze śpiewem dookoła sali.
Ćwiczenia poranne nr 2
1. „Kotek jest, kotka nie ma”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Na hasło „Kotek jest” dzieci- myszki przysiadają i obejmują kolana, głowa nisko opuszczona. „Kotka nie ma”- myszki biegają swobodnie w różnych kierunkach, omijając się zręcznie.
2. Ćwiczenia wyprostne „Kotki”. Dzieci- kotki biegają w różnych kierunkach na czworakach. Zatrzymują się, prostują i wspinają po ścianie.
3. „Koniki”- bieg i ćwiczenia równoważne. Dzieci biegają w luźnej gromadce na sygnał dźwiękowy dzieci biegną do przodu, na klaśnięcie zatrzymują się i stoją na palcach.
4. Marsz dookoła sali przy śpiewie piosenki.
Ćwiczenie poranne nr 3
1. Pająk ...