Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
angelika25816, 2012-12-01, ocena:
mam taki sam w domu
SCHEMAT ANALIZY WIERSZA
1. Autor:
1. Tytuł:
1. Rodzaj: liryka
1. Gatunek: np.: fraszka, sonet, hymn, wiersz itd.
1. Typ:
a) ze względu na temat: patriotyczna, miłosna, religijna, refleksyjna, filozoficzna
( lub refleksyjno – filozoficzna ),
b) ze względu na podmiot liryczny: pośrednia (podmiot liryczny wypowiada się w trzeciej osobie liczby pojedynczej lub mnogiej) ; bezpośrednia ( podmiot liryczny wypowiada się
w pierwszej osobie liczby pojedynczej lub mnogiej).
6. Podmiot liryczny:
6. Adresat:
6. Sytuacja liryczna (okoliczności wypowiedzi podmiotu lirycznego, uwarunkowania sytuacyjne):
6. Budowa:
a) zwrotki: budowa stychiczna albo wiersz ciągły, jeśli brak podziału na zwrotki; budowa stroficzna, jeśli podział na zwrotki; liczba zwrotek,
a) wersy: liczba wersów w każdej zwrotce,
a) sylaby: liczba sylab w każdym wersie (jeśli taka sama, to wiersz sylabiczny np. trzynastozgłoskowiec), czy jest zachowany rytm,
a) rymy: męskie, żeńskie, parzyste, nieparzyste, przeplatane (krzyżowe), okalające, dokładne, niedokładne,
a) wiersz biały: brak rymów,
a) wiersz wolny: np.: bardzo różne długości wersów, brak znaków interpunkcyjnych, brak rymów.
10. Środki stylistyczne:
a) epitet,
a) uosobienie (personifikacja) – nadanie cech ludzi zwierzętom, przedmiotom, pojęciom, zjawiskom, roślinom, uczuciom,
a) ożywienie ( animizacja) – nadanie cech istot żywych przedmiotom, pojęciom, zjawiskom, roślinom, uczuciom,
a) przenośnia (metafora),
a) porównanie – rozpoznajemy je po słowach łączących takich jak: jak gdyby, jak, jakby, podobnie, na kształt, niby,
a) onomatopeja (wyraz dźwiękonaśladowczy),
a) kontrast – zestawienie przeciwieństw np. mądry – głupi,
a) oksymoron – zestawienie wzajemnie wykluczających się przeciwieństw np. gorzka słodycz, jasna ciemność,
a) hiperbola – przesadne wyolbrzymienie,
a) anafora – pojawianie się na początku wersów tych samych pojedynczych wyrazów lub całych zwrotów,
a) epifora – pojawianie się na końcu wersów tych samych pojedynczych wyrazów lub całych zwrotów,
a) apostrofa – bezpośredni uroczysty zwrot do bóstwa, pojęcia, zjawiska, osoby, przedmiotu, uczucia, rośliny,
a) przerzutnia – myśl zaczęta w jednym wersie, kończy się w kolejnym.
12. Konteksty ( podobieństwa do czegoś, okoliczności towarzyszące czemuś, otoczenie, powiązanie z czymś, związek czegoś z czymś, łączność czegoś z czymś, tło):
a) historyczny – związek utworu, autora, bohatera z historią; podobieństwa dzieła do innych utworów tego samego czasu historycznego,
a) biograficzny – związek utworu z biografią autora i okolicznościami powstania dzieła,
a) filozoficzny – związek utworu z filozofią (doktrynami, szkołami i kierunkami filozoficznymi lub jednostkową tezą, sądem, opinią autora, bohatera epoki); podobieństwo do innych utworów dotyczących określonego światopoglądu,
a) literacki – związek utworu z literatura poprzez kanony epoki, archetypy ( pierwowzory, prototypy), styl utworu, obecne sensy, oryginalność i indywidualność utworu wobec innych dzieł,
a) religijny – związek dzieła z religia poprzez imiona bogów, wartościowanie bohatera,
a) kulturowy – związek utworu z kulturą poprzez występowanie świadectw ...