Dodaj publikację
Autor
Ewa Bąk
Data publikacji
2009-02-16
Średnia ocena
4,00
Pobrań
273

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ocena opisowa sprawia, że dziecko dowiaduje się jak działa, co robi dobrze, co może zmienić, poprawić. Taka ocena sprzyja rozwojowi dziecka i zachęca do dalszej pracy. Bierze również pod uwagę wkład i wysiłek dziecka, ujawnia jego możliwości i zdolności, a także wspiera.
 Pobierz (doc, 36,0 KB)

Podgląd treści

 
REFERAT: Ocenianie opisowe w nauczaniu zintegrowanym.
 
Zreformowana szkoła wymaga oceniania uczniów klas najmłodszych w formie opisowej. Na podstawie wieloletnich badań i doświadczeń stwierdzono, że ocena wyrażona cyfrą nie przynosi spodziewanych efektów w przypadku małych dzieci. Nie rozumieją oni takiej formy oceny. Często uczą się po to, aby otrzymać szóstkę lub piątkę, bo wiąże się to z pewnymi gratyfikacjami np. ze strony rodziców. Ocena opisowa sprawia, że dziecko dowiaduje się jak działa, co robi dobrze, co może zmienić, poprawić. Taka ocena sprzyja rozwojowi dziecka i zachęca do dalszej pracy. Bierze również pod uwagę wkład i wysiłek dziecka, ujawnia jego możliwości i zdolności, a także wspiera. Jest również indywidualną charakterystyką dziecka.
Rodzice natomiast otrzymują pełną informację o rozwoju dziecka, jego osiągnięciach, sukcesach, problemach - wraz ze wskazówkami do dalszej pracy. Ocena opisowa może przybierać różny kształt, w zależności od tego, do kogo jest adresowana.
W opisywaniu osiągnięć ucznia, można zauważyć dwie generalne tendencje:
- ocenianie w formie wypracowania
- ocenianie w formie różnego typu kwestionariuszy lub formularzy, na których metodą skreślania, podkreślania lub „odhaczania” wybiera się z pośród wielu te sformułowania, które najlepiej oddają osiągnięcia ucznia.

Specyfika rozwoju ucznia klas I- III wymaga uważnego śledzenia zmian zachodzących w jego zachowaniu jak również z obserwacją jego postępów naukowych. Dlatego również ocena opisowa powinna składać się z dwóch zasadniczych części:
1) oceny zachowania
2) oceny osiągnięć w nauce uzupełnionych charakterystyka ucznia oraz informacją o realizowanym materiale nauczania, zajęciach wyrównawczych oraz zaleceniach do dalszej pracy.
Tworzenie charakterystyki ucznia ma na celu wyszukanie i opisanie cech specyficznych dla dziecka, podkreślenie jego zdolności i umiejętności oraz zwrócenie uwagi na niepokojące objawy w zachowaniu.
Przy opisywaniu zachowania ucznia bierze się pod uwagę wszystkie obszary funkcjonowania dziecka w szkole, a więc kontakty z innymi dziećmi i dorosłymi, funkcjonowanie według ściśle określonych reguł a więc: wyrażanie emocji i uczuć, samodzielność, aktywność, koncentracja, przygotowanie do zajęć, tempo i staranność pracy.
W myśl nowej podstawy programowej etap edukacji wczesnoszkolnej to okres kształtowania nade wszystko umiejętności niezbędnych w dalszej edukacji. I to właśnie one powinny stanowić podstawę oceny. Do nich należy bezwzględnie czytanie. Wymagania programowe mówią, że w tym zakresie uczeń powinien przeczytać tekst, wypowiedzieć się na jego temat, wyodrębnić postacie i zdarzenia oraz znaleźć w tekście potrzebne mu informacje.
W ten sposób kształtuje się umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Dlatego przez cały okres edukacji wczesnoszkolnej kształtujemy, doskonalimy i obserwujemy następujące umiejętności: sposób czytania, jakość czytania – wymowę i intonację, poprawność czytania, tempo czytania, rozumienie czytanego tekstu.
Pisanie ...