Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kreczman
Data publikacji
2009-02-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
89

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca ta dotyczy niepowodzen szkolnych. Przedstawiłam w niej charakterystyke środowiska rodzinnego.
 Pobierz (docx, 22,4 KB)

Podgląd treści

PRZYCZYNY NIEPOWODZEN SZKOLNYCH-charakterystyka srodowiska rodzinnego.

Jest wiele brakow i niedomagan środowiska wychowującego, które stanowia wlasciwe społecznie przyczyny niepowodzeń w nauce szkolnej.

Wiele przypadkow niepowodzenia szkolnego dzieci jest rezultatem nie tyle niedostatecznego rozwoju sprawności umysłowych, co raczej ograniczonych możliwości wykorzystania posiadanych sprawności intelektualnych na skutek zahamowan emocjonalnych i zaburzen osobowości.

Przyczyna tego stanu jest niesprzyjajaca sytuacja rodzinna, bledy wychowawcze popełnione przez rodzicow, ogolna atmosfera domu- zwlaszcza uczuciowa.

Rodzina jest podstawowym ogniwem zycia każdego człowieka, zwłaszcza ucznia ,który jest od niej całkowicie uzależniony. To wlasnie rodzina stanowi fundament.”Stanowi naturalne środowisko wychowawcze dzieci i mimo dokonujących się obecnie znacznych przeobrażeń, nadal pelni swe podstawowe funkcje, takie jak: biologiczno -opiekuncza, kulturalna, gospodarcza i wychowawcza ,a także zaspokaja podstawowe potrzeby człowieka.”

Wlasnie ta najmniejsza instytucja spoleczna odgrywa wyjatkowa role w rozwoju każdego dziecka .W niej zdobywa ono zyciowe doświadczenie ,doznaje uczuc miłości i przywiązania, ale bywa również odtracone i niekochane .Dlatego tez wszelkie symptomy niedomagan rodziny i odbieganie od prawidłowo funkcjonującego modelu staja się źródłem nieprzystosowania społecznego uczniow oraz ich trudności szkolnych.

Analiza współczesnych badan naukowych nad wpływem środowiska rodzinnego na sukces szkolny dziecka pozwala stwierdzic, ze za najważniejsze uznaje się:

1.Warunki materialno-bytowe, które pozwola rodzinie na zaspokojenie potrzeb jej członków= poziom dochodow, warunki mieszkaniowe.

2.Warunki kulturalne, określające poziom kultury zycia codziennego= wykształcenie rodzicow i wzorzec kulturalny obowiązujący w danej rodzinie.

3.Warunki psychologiczne, określające wiez uczuciowa laczaca dziecko z rodzicami i innymi członkami rodziny, atmosfere rodziny oraz stosunek rodzicow do dziecka.

Wbrew wszelkim przypuszczeniom najmniejszym zagrozeniem w powstawaniu niepowodzeń w nauce sa warunki materialno-bytowe danej rodziny. Nie znaczy to jednak, ze niskie zarobki rodzicow, ciasne mieszkanie, brud w domu oraz skromne jego wyposażenie nie odgrywaja zadnej roli. Dzialaja one pośrednio, co oznacza, ze nie same warunki sa decydujące lecz ich konsekwencje. Zla sytuacja ekonomiczna rodziny powoduje, ze dziecku jest przykro z tego powodu, uwaza się za inne –gorsze od swych rówieśników, często staje się nieprzystosowanym społecznie.

Slaba kondycja materialna rodziny często jest źródłem konfliktow i napiec ,które ujemnie odbijaja się na pracy szkolnej ucznia. Niskie dochody rodziny ograniczaja możliwość stworzenia optymalnego rozwoju i zaspokojenia potrzeb dziecka ,przez co mogą być czynnikiem hamującym osiaganie lepszych wynikow w nauce. Z taka zależnością zgadza się również Z.Gawlinowa ,która doszla do wniosku, ze „warunki materialne w rodzinach pozytywnych sa korzystniejsze niż w rodzinach negatywnych”.

Również E .Marynowicz - Hetka stwierdzila, ”ze dziecko przekraczając prog szkolny, pochodzące z rodziny o niskim poziomie bytowym, podlega zagrozeniu pod ...