Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lidia Chrapkowska
II NUM – pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna
SCENARIUSZ DLA DZIECI 7-LETNICH.
Temat: „Moja koleżanka – Cyganka” – spotkanie integracyjne dzieci narodowości polskiej i romskiej;
Wiek: 7 lat
Cel ogólny: poznanie kultury narodowości romskiej oraz zarysów historii;
Cele szczegółowe:
-rozpoznawanie brzmienia muzyki romskiej;
-poznanie charakterystycznego stroju romskiego;
-poznanie zwyczaju i tradycji związanych z kulturą romską;
Metody:
- podające: opowiadanie, pogadanka;
- praktyczne: pokaz, ćwiczenia;
- eksponujące: piosenki cygańskie, pokaz tańca romskiego połączony z przeżyciem;
Formy pracy: indywidualna jednolita, zbiorowa, grupowa zróżnicowana;
Materiały dydaktyczne: płyta z muzyką cygańską, albumy fotograficzne dzieci ze zdjęciami ich rodzin – Romów, zdjęcia z czasopism przedstawiające Romów, sprzęt RTV, tradycyjny strój cygański;
Czas realizacji zajęć: 8.00 – 12.25;
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa Nauczyciela z dziećmi na temat ich koleżanek i kolegów w klasie – Romów poprzedzona zabawą „Poznajmy się”: Dzieci ustawione parami w kręgu (naprzeciw siebie), klaszcząc i uderzając w ręce śpiewają: „Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas, jestem ja jesteś ty, raz, dwa, trzy”. Nauczyciel wraz z dziećmi tworzy dwa koła: zewnętrzne i wewnętrzne. Śpiewając, chodzą na obwodzie koła,
Na słowo "jestem ja" dzieci pokazują na siebie potem na kolegę,
Na słowa "raz, dwa, trzy" klaszczą w ręce kolegi. Nnastępnie Nauczyciel prosi dzieci, by usiadły. Dzieci siedzą w kole, każde z nich wymyśla jakiś gest. Zabawa polega na tym, że dzieci mówią kolejno swoje imię i wymyślony gest, przy czym dzieci powtarzają imiona i gesty trojga poprzednich dzieci np: „Ania + klaśnięcie w ręce (wykonuje Ania), Basia - powtarza gest Ani i dodaje swój gest (np. pstryknięcie palcami), Krzyś-wykonuje gest Ani i Basi oraz dodaje swój gest (np. podskok)
2. Wykonywanie pracy plastycznej , pt. ”Moja koleżanka – Cyganka”, poprzedzone przeczytaniem przez Nauczyciela historii o Romach, ich historii, tradycji i obyczajach. Praca wykonywana jest techniką kolażu.
3. Przerwa śródlekcyjna – zabawa „Szedł góral”.
Szedł góral przez las, szukał jagód wśród drzew,
Nagle spotkał kukułkę, co przerwało mu śpiew.
Śpiewajmy
Ojra tarira, ojra ku ku - 4 razy bęc.
(niedźwiedzia, łosia, narciarza, barany, dzieci, księdza)
Dwie pierwsze linijki wszyscy chodzą na obwodzie koła jeden za drugim. Na wyrazie "śpiewajmy" klaszczą rękami w uda na zmianę. Następnie klaszczą razem rękami obiema w swoje uda - jeden raz, potem w swoje dłonie i pstrykają palcami - 2 razy. Na słowa "ku, ku" głowa raz w jedna, raz w drugą stronę. Potem pokazują do niedźwiedzia - głową raz w jedną, raz w drugą stronę ruch kukułki potem niedźwiedzia- uuu, uuu. Łoś - kciukami do skroni i ruch resztą palców, narciarz - ruch ręką z dołu ...