Dodaj publikację
Autor
Grażyna Guz
Data publikacji
2009-02-23
Średnia ocena
4,20
Pobrań
2052

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program pracy z uczennicą odnośnie udzielenia pomocy pedagogicznej i zapewnienia odpowiednich warunków w procesie dydaktycznym w klasie I SP.
 Pobierz (docx, 20,9 KB)

Komentarze

donatar85, 2011-01-02, ocena:

Dziękuję za publikację - jest to ciekawie opracowany program, na pewno przydatny w tworzeniu podobnych, koniecznych do pracy. Koleżanka po fachu

Podgląd treści

Program pracy z uczennicą ……….. ……… odnośnie udzielenia pomocy pedagogicznej i zapewnienia odpowiednich warunków w procesie dydaktycznym

w klasie I SP. 

……… ………. - uczennica klasy I Szkoły Podstawowej ………….. w roku szkolnym 2008/2009 posiada opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w ... z dnia 04.09. 2008r.

      Badanie dziewczynki zostało przeprowadzone w styczniu i w lipcu 2008r. wyniki badań pedagogicznych wskazują , że poziom przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego przez Olę odbiega od obowiązujących standardów. Jednak rodzice nie wyrazili zgody na odroczenie dziewczynki od obowiązku szkolnego.

Cel programu 

     Celem programu jest dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczennicy w świetle diagnozy psychologiczno – pedagogicznej, umożliwiających mu sprostanie wymaganiom programowym. 

Diagnoza

 U dziecka stwierdza się występowanie wady wymowy , głębokie deficyty parcjalne oraz brak umiejętności edukacyjnych warunkujących pomyślny start szkolny. U dziewczynki istnieje ryzyko występowania w przyszłości trudności w nauce o charakterze dysleksji rozwojowej.

Charakterystyka uczennicy;

na podstawie obserwacji i opinii Poradni Psychologiczno Pedagogicznej

 Deficyty rozwojowe (poziom rozwoju niższy niż przeciętny), które wpływają negatywnie na nabywanie przez … umiejętności w zakresie czytania , pisania i liczenia obejmują;

- myślenie logiczne – trudności w dostrzeganiu zależności przyczynowo skutkowych wnioskowania ,sądzenia;

- rozumowanie arytmetyczne - (najbardziej opóźniona funkcja w rozwoju u dziecka)

-koncentracja uwagi na bodźcach słuchowych ;

- procesów analizy i syntezy słuchowej ;

-lateralizacji – brak jednorodnej dominacji stronnej ciała ( lewoocznosć , praworęczność, prawo nożność ),

Na poziomie przeciętnym funkcjonują;

-percepcja wzrokowa (procesy analityczno – syntetyczne, świeża pamięć wzrokowa i koncentracja uwagi na bodźcach wzrokowych )

- tempo grafomotoryczne;

- wyobraźnia przestrzenna

Formy, metody i sposoby dostosowań wymagań edukacyjnych

stosowanych w trakcie realizacji programu do indywidualnych potrzeb ucz.

W pracy z dzieckiem szczególny nacisk należy położyć na ;

Ćwiczenia funkcji słuchowych – analizy, i syntezy, zdolności słuchowych zapamiętywania itp.;

Rozwijanie umiejętności budowania zdań i krótkich tekstów;

Wzbogacić słownik czynny;

Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności manualnej;

Stymulację myślenia logicznego ( historyjki obrazkowe, rebusy ,zagadki);

Utrwalenie obrazu graficznego liter technikami wielozmysłowymi (wzrokowo, słuchowo, czuciowo , ruchowo)

W pracy dydaktyczno- wychowawczej z dzieckiem proponuje się;

1.Wzmacniać ( chwalić ,nagradzać plusami ,pozytywnymi znaczkami) przejawy samodzielności w pracy oraz wytrwałości w działaniu.

2.Zwracać uwagę na wytwarzanie u dziecka nawyku finalizowania rozpoczętych czynności ;

3.Preferować aktywne i zróżnicowane formy pracy ;

4.Pytania i polecenia formułować w formie jednoznacznej i kierować je bezpośrednio do uczennicy ; instrukcje bardziej złożone podawać krok po kroku i upewniać się, czy dziecko wykonało czynności;

5.Wspierac w sytuacjach zadaniowych, udzielać dodatkowych wskazówek i naprowadzeń; podczas zajęć wielokrotnie sprawdzać efekty pracy;

Sposoby dostosowania

Dostosować poziom trudności zadań szkolnych i domowych

Dzielenie materiału na mniejsze części ,aby ułatwić ich zapamiętywanie i odtwarzanie.

Podczas ...