Dodaj publikację
Autor
Helena Buś
Data publikacji
2009-02-24
Średnia ocena
3,50
Pobrań
193

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Szkoła w której uczę, ma tytuł SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE. Prowadzę tam zajęcia koła zainteresowań "JESTEM MAŁYM RATOWNIKIEM", gdzie szkołę uczniów klas młodszych w udzielaniu pierwszej pomocy. Stworzyłam dla potrzeb tych zajęć program autorski.
 Pobierz (doc, 58,5 KB)

Komentarze

Boguza, 2012-08-29

Czy mogę wykorzystać pani program oczywiście po zmodyfikowaniu dla dzieci dojeżdżających do mojej świetlicy. Jest on bardzo czytelny i ciekawy.Z pozdrowieniami Bogumiła Pieciukiewicz

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI – „ JESTEM MAŁYM RATOWNIKIEM „
Propedeutyka zasad pierwszej pomocy przedmedycznej dla klas I – III
Szkoły Podstawowej nr 11 w Rybniku
Opracowanie – mgr Helena Buś

„GDYBY CO DZIESIĄTY MIESZKANIEC ZIEMI POTRAFIŁ SKUTECZNIE UDZIELAĆ PIERWSZEJ POMOCY, OCALIŁOBY TO MILION LUDZI ROCZNIE”.
Według nowych przepisów prawa, każdy obywatel jest zobowiązany do udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej, zaś zaniechanie jej powoduje sankcje karne.
Świadkowie wypadków często nie udzielają pomocy poszkodowanym, ponieważ nie są pewni swoich umiejętności, nie chcą swoim działaniem zaszkodzić rannemu.
Prawo jednak chroni osoby, które udzielają takiej pomocy - nawet jeśli jest nieskuteczna. Chroni je„zasada dobrego samarytanina”. Nie udzielenie pomocy ( jeśli była taka możliwość ) powoduje nałożenie kary, włącznie z karą więzienia.
Wiele tematów w nauczaniu zintegrowanym związanych jest z ogólnie rozumianą edukacją zdrowotną i komunikacyjną. Aby wychować ludzi którzy w sytuacji zagrożenia czyjegoś zdrowia albo życia będą potrafili udzielić skutecznej pomocy trzeba zacząć od najmłodszych lat.Większość dzieci w wieku wczesnoszkolnym jest zainteresowana zagadnieniem pierwszej pomocy. Nie wykazuje obaw związanych z etyczno-prawnymi konsekwencjami swojego działania. Mają naturalną potrzebę pomagania. Jeśli wyposaży się je w odpowiednią wiedzę i umiejętności, w przyszłości bez oporów będą mogły skutecznie udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej , ratować komuś zdrowie, może uratować komuś życie.

Celem zajęć będzie :
-wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
- uświadomienie uczniom, jak ważny jest w ich działaniu czas i sekwencje postępowania ratowniczego,
- rozwijanie w uczniach empatii i współczucia dla innych ludzi,
- uświadomienie sprawczej siły ich działania i satysfakcji z dobrze wykonanego ćwiczenia.
Metody pracy:
pogadanka, pokaz, scenki sytuacyjne, dramy, ćwiczenia praktyczne, praca z książką, komputerem, karty pracy;
Pomoce dydaktyczne:
Manekiny do resuscytacji, filmy edukacyjne, programy komputerowe, strony internetowe, apteczki, bandaże, opaski, temblaki, chusty trójkątne, podręczniki „Mały Ratowniczek” i „Ratujemy i uczymy ratować”, zeszyt ćwiczeń w formie kart pracy przygotowany przez prowadzącego zajęcia.

Zajęcia będą przeprowadzane w ramach ścieżki – edukacja zdrowotna, oraz na zajęciach koła „ Jestem małym ratownikiem”.

TEMATYKA ZAJĘĆ KLASA I

|Temat główny |Tematy szczegółowe |Umiejętności praktyczne |Uwagi |
|Łączność alarmowa |1.Zasady wzywania pomocy |-ocenia stan poszkodowanego |Zajęcia praktyczne w formie |
| |2.Informacja o stanie osoby |-wzywając pomoc podaje precyzyjne|scenek dramowych |
| |poszkodowanej |informacje | |
| | |-zna numery alarmowe i możliwości| |
| | |kontaktu | |
|Kolejność postępowania w |1.Ratowany przytomny |-zna kroki postępowania |Ćwiczenia praktyczne- scenki |
|pierwszej pomocy |2.Nieprzytomny, oddycha – pozycja|-wykonuje je kolejno |dramowe, resuscytacja wykonywana |
| |boczna, ustalona |i precyzyjnie |na manekinie |
| |3.Nieprzytomny, nie oddycha – |-układa poszkodowanego w pozycji | |
| |resuscytacja (propedeutyka) |bocznej | |
| | |-wykonuje resuscytację | |
|Oparzenia |1.Rodzaje oparzeń, sposoby ich |-zna rodzaje oparzeń ...