Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Biblioteka jako warsztat pracy maturzysty przygotowującego się do wewnętrznego egzaminu maturalnego z języka polskiego
WSTĘP
Reforma oświaty była długo oczekiwaną zmianą w polskim systemie szkolnictwa. Dla szkół średnich prócz wprowadzenia podziału na licea ogólnokształcące, licea profilowane i technika, prócz skrócenia czasu trwania nauki, wyznaczenia nowych celów i zadań, standaryzacji nauczania, oznaczała także NOWĄ MATURĘ, którą w pełnej formie przeprowadzono po raz pierwszy w 2005 roku.
Szczególne wyzwanie dla wszystkich uczestników procesu kształcenia stanowi wewnętrzny egzamin maturalny z języka polskiego Duże wymagania, jakie stawia on uczniom, zwłaszcza w sferze umiejętności samokształcenia i korzystania z różnych źródeł informacji przekonują, jak ważna staje się rola biblioteki szkolnej we wspieraniu zarówno uczniów jak i nauczycieli w procesie przygotowania do matury.
Poniższa praca ma udowodnić, że biblioteka szkolna powinna funkcjonować jako warsztat pracy maturzysty, ma dowieść także, że tylko biblioteka będąca szkolnym centrum informacji wychodzi naprzeciw potrzebom edukacyjnym XXI wieku.
Przekonywać o tym będzie rozdział pierwszy, w którym omówię strukturę egzaminu maturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem egzaminu wewnętrznego z języka polskiego. Informacje te pozwolą na sprecyzowanie umiejętności, jakie zobowiązany jest posiąść maturzysta, aby samodzielnie przygotować prezentację. Określą także zadania biblioteki w tym względzie. Dalszą część stanowić będzie opracowanie ankiety przeprowadzonej wśród maturzystów, której celem było określenie ich oczekiwań wobec bibliotekarza i biblioteki szkolnej. Ostatnia część to propozycje form pracy z uczniem oraz konspekty lekcji bibliotecznych uwzględniające wcześniej określone potrzeby.
I. NOWY EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO
1.1. ZASADY OGÓLNE
Podstawę do przeprowadzenia egzaminu maturalnego stanowią standardy wymagań egzaminacyjnych zawarte w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 września 2006r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 846).[1] Nowa forma matury obowiązuje od 2005 roku dla liceów ogólnokształcących i liceów profilowanych oraz od 2006 roku dla techników i dwuletnich uzupełniających liceów ogólnokształcących. Egzamin składa się części ustnej, ocenianej przez nauczycieli w szkole i części pisemnej, ocenianej przez egzaminatorów zewnętrznych. Struktura egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2006/2007 będzie następująca:
| |
|CZĘŚĆ USTNA |
| | |
|PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE |PRZEDMIOTY DODATKOWE |
|Język polski zdawany na jednym poziomie określonym w standardach |Język obcy nowożytny – inny niż wybrany jako obowiązkowy – zdawany na |
|Język obcy nowożytny zdawany na poziomie podstawowym lub rozszerzonym |poziomie rozszerzonym |
|Język mniejszości narodowej (dla absolwentów szkół lub oddziałów z |Język grupy etnicznej - zdawany na jednym poziomie określonym w |
|nauczaniem języka danej mniejszości) zdawany na jednym poziomie |standardach |
|określonym w standardach |Język regionalny - język ...