Dodaj publikację
Autor
Irena Boczniewicz
Data publikacji
2009-02-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pedagogizacja rodziców - referat zawiera informacje dotyczące aktów prawnych w kwestii wychowania dziec, działania mające na celu poprawę współpracy szkoły z rodzicami oraz opis diagnozy.
 Pobierz (doc, 34,5 KB)

Podgląd treści


,,Szkoła przyjazna dla rodziców – respektowanie praw rodziców” - diagnoza

Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci. Zobowiązania w zakresie spraw dotyczących rodziców zostały wyrażone w aktach prawnych Rzeczpospolitej Polskiej oraz dokumentach międzynarodowych.
• Konstytucja Rzeczpospolitej (z 1997 r.) – art.48,53,70,72.
• Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską – art.12.
• Ustawa o systemie oświaty (z dn. 7.09.1991r.) – art. 1,12,18,48,50,51,52,53,54.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (z dn. 12.08.1999r.) –
§ 2,4,5.
• Kodeks rodziny i opiekuńczy (ustawa z dn. 25.02.1964r.) – art. 87,92,95,96.
• Konwencja o prawach dziecka – art. 3,5,14,18.
• Powszechna Deklaracja Praw Człowieka art. 26.
• Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców.

Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania. Wynikają z tego następujące konsekwencje: kierunek działalności wychowawczej nie może być sprzeczny z wolą rodziców, a nauczyciele nie ponoszą wyłącznej odpowiedzialności za wszystkie zadania wychowawcze.
W celu dokonania diagnozy respektowania praw rodziców w szkole podjęto obserwację życia szkoły, rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami, a w szczególności przeprowadzono analizę dokumentacji szkolnej oraz dokumentów wychowawców klasowych.
Zarówno z Raportu mierzenia jakości pracy szkoły, Szkolnego Programu Profilaktyki jak i Programu Wychowawczego wynika iż na podstawie informacji uzyskanych z ankiety przeprowadzonej wśród rodziców po analizie danych stwierdzono, że: 90% rodziców jest zadowolonych ze szkoły, 81% rodziców uważa, że szkoła zapewnia bezpieczeństwo dzieciom, 48% zna założenia Szkolnego Systemu Oceniania Zachowania, 24% zna założenia Szkolnego Programu Profilaktyki, 33% zna założenia Szkolnego Programu Wychowawczego, zarówno rodzice jak i nauczyciele za sukces uważają przestrzeganie przez nauczycieli praw ucznia i dziecka. Niepokojące jest to, że tylko 5% rodziców wyraża chęć zaangażowania się w życie szkoły, a szczególna analiza dokumentów wychowawców ukazuje zjawisko nieobecności rodziców na zebraniach i wywiadówkach oraz niską frekwencję podczas konsultacji indywidualnych. Rodzice rzadko podejmują działania na rzecz szkoły i klasy, a na wywiadówkach pozostają bierni.
Podstawową formą współpracy jest dobry przepływ informacji. Dlatego kilka razy w ciągu roku odbywają się zebrania z rodzicami oraz konsultacje indywidualne, a raz w tygodniu nauczyciel pełni dyżur pedagogiczny. Rodzice mogą wtedy wynieść jak najwięcej informacji o swoim dziecku, wynikach w nauce, osiągnięciach i problemach.
Szkoła w celu współpracy z rodzicami podejmuje następujące działania:
• Informuje o zebraniach z rodzicami – harmonogram
• Zapoznaje rodziców z regulaminem szkoły, systemem oceniania i innymi ważnymi dokumentami szkoły
• Na pierwszych zebraniach włącza rodziców w tworzenie planu wycieczek, imprez i uroczystości klasowych
• Przeprowadza pedagogizację rodziców
• Przekazuje rodzicom informacje o życiu ...