Dodaj publikację
Autor
Irena Boczniewicz
Data publikacji
2009-02-27
Średnia ocena
3,00
Pobrań
92

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pedagogizacja rodziców - referat zawiera najważniejsze prawa człowieka i dzieci oraz jak powinna wyglądać współpraca rodziców i nauczycieli.
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Podgląd treści


Poszanowanie praw człowieka – współpraca z rodzicami.

10 grudnia 1948 roku ONZ obradujące w Paryżu, uchwaliło Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Przetłumaczona na większość języków świata zbiera oraz porządkuje osiągnięcia i postulaty człowieka, który od wielu setek lat toczy nie skończoną jeszcze walkę o swoją wolność i swoją godność.
Prawa człowieka to pojęcie reprezentujące koncepcję, według której każdemu człowiekowi przysługują pewne prawa, wynikające z godności człowieka, które są niezbywalne, nienaruszalne, naturalne i niepodzielne. Państwu przypisuje się rolę instytucji, której zadaniem jest ochrona owych praw. Poszanowanie praw człowieka i godności ludzkiej jest uznawane za podstawę sprawiedliwości i pokoju na świecie.

Artykuł 1 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

,,Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem oraz powinni postępować w stosunku do siebie wzajemnie w duchu braterstwa’’.

Najważniejsze prawa człowieka: równość, wolność, prawo. Dotyczą one rodziców, nauczycieli, a zatem również dzieci.

     Dzieci mają swoją światową konstytucję - Konwencje o Prawach Dziecka, która zawiera szeroki katalog ich praw.

     Konwencja określa zasady, jakimi kierowano się tworząc katalog praw dziecka.
1. Zasada dobra dziecka - wszystkie działania powinny być podejmowane z uwzględnieniem jak najlepiej pojętego interesu dziecka.
2. Zasada równości - wszystkie dzieci niezależnie od ich cech (kolor skóry, płeć, pochodzenie społeczne, stan konta rodziców, itp.) są równi wobec prawa.
3. Zasada poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców - przedstawiciele państwa powinni szanować autonomię rodziny i ingerować w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
4. Zasada pomocy państwa - państwo wspiera i zabezpiecza socjalnie rodziny potrzebujące pomocy.
Katalog praw przyznanych dziecku w Konwencji obejmuje prawa: osobiste, socjalne, kulturalne i polityczne.
Zasady te obowiązują również nauczyciela w jego codziennej pracy. Warto o nich pamiętać szczególnie w sytuacjach trudnych, konfliktowych, problemowych. Osobami odpowiedzialnymi za przestrzeganie praw dziecka na terenie szkoły są wszyscy nauczyciele - jako przedstawiciele państwa.
Wszystkie dzieci są chronione również przez Deklarację Praw Człowieka, a Konwencja Praw Dziecka jest specjalnym dokumentem, który jedynie dodatkowo zapewnia ochronę dzieciom.
Dzieci, ze względu na ich niedojrzałość fizyczną oraz umysłową powinny być otoczone szczególną opieką i troską, w tym właściwą ochroną prawną, tak przed jak i po urodzeniu. Dla pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości dziecko należy wychowywać w środowisku rodzinnym, w atmosferze miłości, szczęścia, i zrozumienia. Rodzina jako naturalne środowisko rozwoju i dobra wszystkich jej członków, w tym zwłaszcza dzieci, powinna być objęta należytą ochroną i wsparciem, aby mogła w pełni wypełniać swoje obowiązki w społeczeństwie.
Efektywna współpraca nauczycieli z rodzicami warunkuje jakość życia szkolnego. Ważne jest przełamanie ...