Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM LOGOPEDYCZNY
I. Diagnoza logopedyczna: seplenienie (nieprawidłowa realizacja głosek: sz, ż, cz, dż wymawianych jako s, z, c, dz), rotacyzm( nieprawidłowa realizacja głoski r)
II. Cele programu:
1. Rozwijanie percepcji słuchowej.
2. Ćwiczenia aparatu oddechowego.
3. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
4. Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek
5. Kształcenie umiejętności skupienia uwagi i współpracy z osobą ćwiczącą.
III. Zadania i sposoby realizacji:
1. Rozwijanie percepcji słuchowej:
• rozpoznawanie, różnicowanie oraz lokalizacja dźwięków,
• ćwiczenia rytmiczne,
• ćwiczenia słuchu fonematycznego.
2. Ćwiczenia aparatu oddechowego:
• dmuchanie przez rurkę lub słomkę,
• nadmuchiwanie balonów,
• gwizdanie,
• zdmuchiwanie świeczki,
• rozdmuchiwanie kulek z waty.
3. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego:
• ćwiczenia języka,
• ćwiczenia warg,
• ćwiczenia podniebienia miękkiego,
• ćwiczenia policzków
4. Utrwalenie prawidłowej wymowy głosek
• korygowanie ułożenia języka i warg,
• utrwalanie głosek w sylabach w nagłosie,
• utrwalanie głosek w sylabach w śródgłosie,
• utrwalanie głosek w sylabach w wygłosie,
• utrwalanie głosek w wyrazach w nagłosie, śródgłosie, wygłosie poprzez: powtarzanie wyrazów, nazywanie obrazków, mówienie wyrazów z pamięci, nazywanie przedmiotów z najbliższego otoczenia.,
• utrwalanie głosek w parach wyrazów,
• utrwalanie głosek w zdaniach (powtarzanie zdań, samodzielne formułowanie prostych zdań, krótkie wypowiedzi na podstawie przeżyć, zjawisk, obserwacji, historyjek obrazkowych, recytacja wierszyków).
5. Kształcenie umiejętności skupienia uwagi i współpracy z osobą ćwiczącą:
• koncentrowanie uwagi na dźwiękach, które należy rozpoznać,
• ćwiczenia w wystukiwaniu określonych schematów rytmicznych,
• ćwiczenia umiejętności naśladowania ruchów języka i warg,
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych wykonywane przed lustrem.
IV. Procedury osiągania celów:
Metody:
• słuchowa
• wzrokowa
• naturalna (naśladowanie naturalnych dźwięków).
Zasady:
• indywidualizacji,
• wszelkiej możliwości dziecka,
• kompleksowego oddziaływania,
• aktywnego i świadomego udziału,
• współpracy z najbliższym otoczeniem,
• systematyczności, stopniowania trudności,
• utrwalania.
Formy pracy: indywidualna (15 min. w tygodniu).
Pomoce dydaktyczne: nagrania, ilustracje, rebusy, krzyżówki, zagadki, zegary literowe, teksty wyrazowo- obrazkowe, obrazki, pomoc dydaktyczna „Od obrazka do słowa”, wierszyki, opowiadania, lustro, rurka, wata, balon, cukierki, „zegar logopedyczny” itp.
Przewidywane osiągnięcia ucznia i metody oceny jego umiejętności:
Dziewczynka w trakcie ćwiczeń nabiera umiejętności prawidłowego wypowiadania głosek: sz, rz, cz, dż, r w sylabach, w wyrazach, (w nagłosie, śródgłosie i wygłosie), w parach wyrazów, w zdaniach, w mowie potocznej.
Metodą oceny jest analiza wypowiedzi ustnych. Kontrola i ocena dotycząca aktywnego udziału w zajęciach, stopnia zaangażowania i włożonego wysiłku, o czym na bieżąco informowani są rodzice. Ocenianie ma charakter ciągły a formą nagrody jest uśmiech, pochwała, gest. Ważnym elementem kontroli postępów u dziecka są spostrzeżenia i uwagi notowane w zeszycie ucznia. Ocena na koniec roku ma charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny.
Ewaluacja:
Przeprowadzona zostanie po dokonaniu analizy poziomu mowy i stopnia rozwoju
kompetencji komunikacyjnych dziecka biorącego udział w ...