Dodaj publikację
Autor
Maria Puzdrowska
Data publikacji
2009-03-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
94

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wpływ telewizji na rozwój dziecka.
 Pobierz (doc, 62,0 KB)

Podgląd treści


| |

DZIAŁANIE ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU

|I  ICH WPŁW NA ROZWÓJ MORALNY |
| |
| |
| |
| |
|         Komunikacja jest formą porozumiewania się dwóch lub więcej osób. Jedna |
|osoba domyśla się z zachowania drugiej osoby idei i uczuć i odpowiada na |
|te przepisywane jej idee i uczucia. Przekazywanie treści może się |
|dokonywać zarówno w kontaktach bezpośrednich jak i pośrednich. Wpływy |
|osobowe bezpośrednie są silniejsze od wpływów pośredniego oddziaływania, |
|jakie wywierają wszystkie środki masowe: książka, prasa, radio, film i |
|telewizja. Te ostatnie w przeciwieństwie do osobistego wpływu |
|wywieranego w bezpośrednich kontaktach przez nadawcę, stanowią przykład |
|pośredniego oddziaływania jednych ludzi na drugich. |
|         Akt informacji, przekazywania treści jest równocześnie wywieraniem przez |
|nadawcę. Odbiorca nie przejmuje biernie treści przekazywanych, lecz |
|odpowiednio na nie reaguje, bierze aktywny udział w procesie komunikacji. |
|         Książka, prasa, radio, film i telewizja przekazują określone treści |
|masom odbiorców, czytelnikom, widzom, słuchaczom, telewidzom. Nadawcy – |
|pisarze, dziennikarze, twórcy filmowi, reżyserzy, scenarzyści, działacze |
|itp. Nie mają bezpośredniego, osobistego kontaktu ze swymi odbiorcami |
|podczas przekazywania treści. To ich wytwory wywierają wpływ, ale oni |
|sami są z dala od odbiorców, od swych czytelników, słuchaczy, widzów, |
|gdy czytają oni ich artykuły, książki, słuchają audycji radiowych, |
|oglądają telewizję. |
|         Mówiąc o odbiorze środków informacyjnych przez dzieci, mamy na myśli |
|rozumienie treści przekazywanych informacji. |
|Rozumienie jest procesem myślowym. Pozostaje on w ścisłym związku z |
|innym procesem umysłowym – wyjaśnieniem. Człowiek rozumie przedmioty i |
|zjawiska, jeśli je poprawnie rozpoznaje, a rozpoznanie jest również |
|formą wyjaśniania i rozumienia, Warunkiem rozumienia przedmiotów i |
|zjawisk jest gromadzenie doświadczeń i wiadomości, posiadanie |
|określonego ich zasobu. |
|         Wrażliwość uczuciowa rozwija się u dzieci wraz z rozwojem umysłowym. |
|Ekspresja smutku jest uczuciem najczęściej poprawnie odczytywanym przez |
|dzieci. Umiejętność poprawnego odczytywania gniewu, szczęścia i miłości |
|nabywana jest przez dziecko wraz z rozwojem umysłowym. Przy odbiorze |
|filmu i telewizji, zainteresowane treścią akcji dziecko skupia na |
|ekranie uwagę mimowolną, to znaczy ten rodzaj uwagi, który nie wymaga ze |
|strony odbiorcy szczególnego wysiłku. Natomiast patrząc na ekran może |
|poprawnie lub błędnie odczytać wszystkie środki wyrazu lub niektóre z |
|nich, w zależności od swoich własnych życiowych doświadczeń, |
|zainteresowań, żalów, pretensji, nadziei, obaw, czyli w zależności od |
|tego, co można określić jako wynik doświadczeń społecznych jednostki. |
|         W dwunastym roku życia dziecko zaczyna dokonywać selekcji tego, co |
|zostało przedstawione na ekranie, odróżniać ważne elementy filmu od |
|drugorzędnych, mało ważnych dla nadrzędnej treści utworu. |
|         Telewizja jest najbardziej dostępnym dla dzieci, łatwiej zrozumiałym |
|środkiem masowego oddziaływania. Posługuje się językiem zbliżeń jako |
|podstawową formą przekazu, a plany bliskie z jednej strony są łatwiejsze |
|do odczytania dla dzieci ...