Dodaj publikację
Autor
Iwona Budzińska
Data publikacji
2009-03-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
216

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wykorzystanie fiszek freinetowskich na zajęciach z dziećmi zdolnymi na lekcjach i na zajęciach kół zainteresowań.
 Pobierz (doc, 76,5 KB)

Podgląd treści


Iwona Budzińska

Techniki Freineta w nauczaniu początkowym

W czasopismach pedagogicznych znalazłam bardzo dużo literatury i artykułów dotyczących pracy z uczniami ze specjalnymi trudnościami w nauce. Wiele materiałów do pracy uzyskałam z poradni działających na terenie kraju. Dla tych uczniów tworzy się zespoły korekcyjno – kompensacyjne, podejmuje się z nimi pracę indywidualną.

W swojej pracy, w kształceniu zintegrowanym spotkałam się z uczniami uzdolnionymi, dla których intuicyjnie przygotowałam różne środki dydaktyczne aktywizujące i poszerzające ich zainteresowania i zamiłowania. Pracowałam z nimi po lekcjach, za zgodą rodziców. W tym roku przygotowywałam ich do konkursu matematycznego „Kangurek – Maluch” przeznaczony dla klas III i IV.

Ostatnio zainteresowałam się koncepcją pedagogiczna Celestyne Freineta, Stwierdziłam, że jego techniki można wykorzystać do pracy z uczniami zdolnymi.

Zanim przedstawię kilka propozycji przypomnę definicje dotyczące tematu. W ogólnym znaczeniu zdolności to „własności pozwalające na łatwe opanowanie nauki, zdobycie wiedzy, jakiejś umiejętności; talent, dar.”

Zainteresowanie to „nabywana przez człowieka w toku jego rozwoju względnie stała skłonność do zajmowania się pewnymi przedmiotami i sprawami” Pojęcie zainteresowania pozostaje w bezpośrednim związku z motywacją. Motywacja zewnętrzna to stwarzanie zachęty do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane. Stwarzanie zachęty to spowodowanie, że uczeń chętnie sięgnie po propozycje, które dostarcza mu nauczyciel. W swojej pracy w kształceniu zintegrowanym zaobserwowałam, że uczniowie chętniej rozwiązują takie zadania, które mają możliwość samodzielnie sprawdzić. Taką wspaniała propozycją dla dzieci jest wykorzystanie fiszek z zadaniami opracowanymi na podstawie metod Freineta. Fiszki to nic innego jak karty pracy. Podzieliłam je na 2 lub 3 numery.

Karta nr. 1 to zadania do wykonania

Karta nr. 2 to źródło informacji

Karta nr. 3 to sposób rozwiązania

Niektóre zadania nie posiadały karty nr. 2, ponieważ nie wymagały podawania informacji.

Jak już wcześniej wspomniałam przygotowuję moich uczniów do sprawdzenia swoich umiejętności w konkursie matematycznym. Poniżej przedstawiam opracowane karty pracy do zadań matematycznych:
|KARTA NR 1 | |KARTA NR 2 | |KARTA NR 3 |
|ZADANIE NR 6 | |ŹRÓDŁO INFORMACJI 6/2001 | |WYKONANIE 6/2001 |
|Tylko jedno z poniższych obliczeń | |Kolejność wykonywania działań: | |18–6:3=18–2=16 |
|jest poprawne, które? | |nawias | | |
|12: (4+8)=11 | |dzielenie, mnożenie | | |
|8:2+3=40 | |dodawanie, odejmowanie | | |
|2∙3+4.5=50 | | | | |
|(10+8):2=14 | | | | |
|18–6:3=16 | | | | |

|KARTA NR 1 | |KARTA NR 2 | |KARTA NR 3 |
|ZADANIE NR 15/2001 | |ŹRÓDŁO INFORMACJI 15/2001 | |WYKONANIE 15/2001 |
|Na stole znajdują się figury w | |Trójkąt – 3 wierzchołki Δ | |1∙3+□ 4=17 |
|kształcie trójkątów oraz kwadratów. | |Kwadrat – 4 wierzchołki □ | |2 ...