Dodaj publikację
Autor
Anna Balcerzak
Data publikacji
2009-03-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
131

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dwie lekcje dotyczące pisania listów.
 Pobierz (doc, 75,0 KB)

Komentarze

isd, 2012-07-11

Szablon listu jest niepoprawny. W liście obowiązuje kompozycja trójdzielna .Każda część powinna być zaznaczona akapitem.

Podgląd treści


ZASTOSOWANIE KOMPUTERA W PRACY DYDAKTYCZNEJ
KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA I KLASY GIMNAZJUM

INFORMACJE DOTYCZĄCE WARUNKÓW PRZEPROWADZENIA LEKCJI:

1 PRZEDMIOT: język polski

TYP SZKOŁY: gimnazjum

KLASA: pierwsza

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ : 90 minut (dwie godziny lekcyjne ).

1

2 ŚRODKI DYDAKTYCZNE :

- tablica,
- komputery ( Microsoft Word ).

WARUNKI TECHNICZNE:
- pierwsza lekcja odbywa się w gabinecie polonistycznym,
- w czasie drugiej lekcji korzystamy z pracowni komputerowej wyposażonej w komputery, przy każdym stanowisku pracuje dwoje dzieci, które tworzą zespół.

METODY NAUCZANIA :
- praca pod kierunkiem nauczyciela,
- dyskusja,
- wykład,
- ćwiczenia,
- praca w grupach.

CELE LEKCJI :
- uczniowie znają układ graficzny listu,
- potrafią używać zwrotów grzecznościowych typowych dla korespondencji,
- umieją napisać list i wykorzystać w nim poznane wcześniej frazeologizmy,
- używając programów graficznych potrafią ozdobić list napisany w programie Word,
- umieją współpracować w dwuosobowych zespołach.

2

3 TEMAT LEKCJI: JAK SIĘ PISZE LISTY? – POSZUKUJEMY FORMY IDEALNEJ

Część wstępna lekcji

1.Dyskusja dotycząca tego, jak powinien wyglądać prawidłowo napisany list.

W wypowiedziach uczniów powinny znaleźć się informacje dotyczące estetyki listu, sposobu jego zapisywania ( list pisany ręcznie lub na komputerze ), rodzajów korespondencji ( oficjalna, prywatna ), zróżnicowanych zwrotów językowych używanych w zależności od adresata.

Opracowanie tematu

1. Nauczyciel na tablicy rysuje schemat graficznego układu listu. Uczniowie samodzielnie w zeszytach uzupełniają schemat.

Ich zadanie polega na wpisaniu w odpowiednie miejsca następujących określeń zapisanych przez nauczyciela na tablicy: miejscowość i data, zwrot do odbiorcy, nawiązanie kontaktu, rozwinięcie – zasadnicza część listu, pożegnanie, odręczny podpis.

W trakcie późniejszego odczytywania rozwiązań ćwiczenia należy zwrócić uwagę na to, że używając zwrotu do adresata zawsze stosujemy dużą literę oraz na to, że podpis musi być złożony odręcznie.

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..............................................................

2. Klasa zostaje podzielona na pięcioosobowe zespoły. Każda grupa
otrzymuje tabelę. Celem uczniów jest wymyślenie zwrotów i wyrażeń pasujących do odpowiednich rubryk i wpisanie ich tam. W każdej rubryczce powinno znaleźć się przynajmniej pięć zwrotów.

|zwrot do odbiorcy |nawiązanie kontaktu |pożegnanie |
|kolega |rodzice |starsza osoba |kolega |rodzice |starsza osoba |kolega |rodzice |starsza osoba |
| | | | | | | | | |
Przykład rozwiązania ćwiczenia:
a) Zwrot do odbiorcy:
Kolega: Cześć! Hej! Witaj Alu, Kochana Kasiu,
Rodzice: Kochani Rodzice, Moi Najdrożsi, Droga Mamo! Moi Drodzy, Szanowni Rodzice.
Starsza osoba: Szanowna Pani, Droga Pani, Szanowni Państwo.
b) Nawiązanie kontaktu:
Kolega: cieszę się, że tak szybko otrzymałem od Ciebie list, długo musiałem czekać na znak życia od Ciebie, ale wybaczę Ci, gdyż...; tak, jak Ci obiecałam piszę od razu po przyjeździe.
Rodzice: przepraszam, że nie zabrałam się do pisania w dniu przyjazdu, ale..., tak, jak mnie prosiliście piszę do Was zaraz po przyjeździe do babici, ucieszył ...