Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marzena Wojciechowska
Nauczyciel informatyki
w Szkole Podstawowej Nr4
przy MOS Nr1 w Szczecinie
Program autorski z informatyki
dla klasy VI.
Spis treści
I. Cele i treści nauczania 4
Cele nauczania 4
Cele wychowawcze 4
Zadania szkoły 4
II. Treści nauczania 4
III. Procedury osiągania celów. 6
IV. Osiągnięcia uczniów. 7
V. Metody pracy z uczniem 8
VI. Przyjęte zasady nauczania 8
VII. Plan pracy z przydziałem liczby godzin 9
VIII. Ewaluacja programu 9
KARTA EWALUACYJNA 9
IX. Plan nauczania w klasie szóstej szkoły podstawowej 11
X. Podstawa programowa nauczania informatyki w szkole podstawowej klasy IV-VI 15
Wstęp
Nauczaniem informatyki zajmuję się od sześciu lat.
Poniższy program jest przeznaczony dla uczniów klasy szóstej szkoły podstawowej. Wzbogacając program, z którym wcześniej pracowałam o dodatkowe elementy, kierowałam się głównie możliwością wykorzystywania nabytych umiejętności przez uczniów w zajęciach poza lekcyjnych. Celem tego programu jest rozwijanie możliwości umysłowych i technicznych zdolności dzieci oraz wzbogacenie nabytej już wiedzy o nowe treści. W wyniku moich obserwacji poczynionych przez lata pracy stwierdziłam, iż informatyka jest przedmiotem,
w którym uczniowie z zaburzonym zachowaniem potrafią i mogą się realizować. Ważnym czynnikiem motywującym ich do działania jest widoczność efektów pracy w krótkim okresie czasu. Jednostka lekcyjna odbywa się z podziałem na grupy. Czynnikiem , który umożliwia ten podział jest wyrażona chęć uczniów pracy w „ zespole redakcyjnym” naszej szkoły.
W związku z powyższym postanowiłam wzbogacić pogram o następujące elementy: Baza danych (Access), program graficzny COREL DRAW, oraz rozszerzenia tematyki w działach; Arkusz kalkulacyjny (Excel), Prezentacje multimedialne (Power Point)
Cele i treści nauczania
Cele nauczania
• Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
• Rozwijanie świadomej motywacji w poszukiwaniu informacji z różnych dziedzin wiedzy i życia społecznego.
• Poznanie środków i narzędzi informatycznych do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin wiedzy oraz realizacji własnych pomysłów.
• Poznawanie zastosowań komputerów i opartych na technice komputerowej urządzeń spotykanych przez ucznia w miejscach publicznych.
• Przestrzeganie prawnych i społecznych aspektów zastosowań informatyki
Cele wychowawcze
• Rozwijanie dociekliwości poznawczej w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.
• Dostrzeganie zalet i zagrożeń stosowania nowoczesnych technologii.
Zadania szkoły
• Przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
• Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i oprogramowania.
Treści nauczania
|Formatowanie dyskietki |
|Treści nauczania |Cele kształcenia |
|Podział na sektory i ścieżki |Rozumienie i umiejętność wyjaśnienia podstawowych pojęć: sektor, ścieżka,|
|Formatowanie pełne |formatowanie. |
|Formatowanie szybkie |Samodzielne formatowanie dyskietki. |
|Dyskietka startowa | |
|Program graficzny COREL DRAW |
|Treści nauczania |Cele kształcenia |
|Pojęcie grafika rastrowa oraz pojęcie grafika wektorowa ...