Dodaj publikację
Autor
Barbara Ginał
Data publikacji
2009-03-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
135

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca końcowa kursu kwalifikacyjnego "Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej" ukończonego w czerwcu 2006 w Ośrodku Szkolenia Nauczycieli NOWATOR w Sosnowcu. W przedstawionej pracy zawarte są ogólne dane n/t zajęć pozalekcyjnych oraz ich programów na terenie szkoły w której pracuję.
 Pobierz (doc, 174,5 KB)

Podgląd treści

SPIS TREŚCI

WSTĘP.

I. ZAJĘCIA POZALEKCYJNE.

1. CZAS WOLNY UCZNIÓW.
2. RODZAJE ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH I ICH ORGANIZACJA.
3. FORMY PRACY POZALEKCYJNEJ JAKO UZUPEŁNIENIE OFERTY SZKOŁY.

II. PRZYKŁADY PROGRAMÓW POZALEKCYJNYCH WYPRACOWANYCH W SZKOLE.

1. KLUB KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ – WYCHOWANIE PRZEZ KULTURĘ.
2. ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA DZIECI O OBNIŻONEJ SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ.
3. PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH „MOJA PRZYGODA Z TEATREM”.
4. KÓŁKO „WZOROWY PIESZY”.
5. KÓŁKO MUZYCZNE.
6. SOSNOWIEC – MOJA MAŁA OJCZYZNA.

III. EFEKTY REALIZACJI PROGRAMÓW ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH.

ZAKOŃCZENIE.

BIBLIOGRAFIA .

WSTĘP

W niniejszej pracy podjęłam temat wypracowania programów zajęć pozalekcyjnych i ich efektów wpływających na poszerzenie oferty szkoły. Praca ta ma charakter analityczny. Posłużyłam się podczas pisania pracy głównie analizą dokumentów dotyczących pracy pozalekcyjnej szkoły.
Czas wolny uczniów podczas którego realizowane są zajęcia pozalekcyjne przedstawiłam w rozdziale I.
Rozdział II przedstawia przykłady programów zajęć pozalekcyjnych wypracowanych w szkole, ich główne cele i zadania.
W rozdziale III przedstawiłam krótką analizę efektów realizacji programu zajęć pozalekcyjnych.

I. ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

1. Czas wolny uczniów.

Zachodzące we współczesnym świecie przemiany przynoszą, wzrastającą ilość czasu wolnego. Do przyczyn tego zjawiska można zaliczyć postępujące procesy automatyzacji produkcji, pogłębiający się podział pracy, intensyfikację procesów kształcenia oraz bezrobocie.
Sposób wykorzystania czasu wolnego jest jednym z istotnych czynników kształtujących ogólną kulturę człowieka.
Wśród wielu czynników wywierających wpływ na kulturę czasu wolnego dzieci szczególnie ważną rolę odgrywa oddziaływanie domu rodzinnego i grupy rówieśniczej, a przede wszystkim kultura czasu wolnego samych rodziców oraz formy i poziom sprawowania przez nich opiekę nad dziećmi.
Kultury czasu wolnego można i trzeba się uczyć. Ma to szczególnie duże znaczenie dla dzieci młodszych klas szkoły podstawowej. Ich stosunkowo plastyczna psychika, wiek względnej stabilizacji przed okresem dojrzewania i nieduży zasób doświadczeń sprawiają, że przyjęty w tym okresie system wartości pozostawia trwałe ślady.
Najpopularniejszymi formami spędzania wolnego czasu pozostawiającego po odrobieniu szkolnych zadań domowych i wypełnieniu domowych obowiązków jest oglądanie telewizji, zabawy na podwórku, gry i zabawy z rówieśnikami lub rodzeństwem, czytanie książek i czasopism, spacery i wycieczki oraz rozwijanie swojego hobby. Im wyższy jest poziom kultury i wykształcenia rodziców, tym bardziej urozmaicona jest treść i formy spędzania wolnego czasu dziecka.
Rodzice mało interesują się tym, co dziecko robi w czasie wolnym, sami nie starają się zorganizować ciekawych form spędzania wolnego czasu swoim dzieciom. Powodem tego jest nie tylko ogólnie słaba kondycja finansowa rodzin, lecz również to, że nie wszyscy rodzice rozumieją istotę wolnego czasu i wychowawczą rolę jego organizowania.
Analizowanie dokumenty pozwoliły na ocenę organizowania przez szkołę czasu wolnego ...