Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INSCENIZACJA JAKO FORMA EDUKACJI LITERACKIEJ
Inscenizacja – jak podaje Słownik terminów literackich to interpretacja tekstu dramatycznego zmierzająca do nadania mu kształtu scenicznego (widowiska teatralnego), określająca styl wystawienia, koncepcja poszczególnych ról, charakter scenografii, ilustracji muzycznej itp.
Inscenizacja – zespołowa recytacja tekstu z podziałem na role i odpowiednim do treści zachowaniem wykonawców czyli grą aktorską. Podstawą jest scenariusz – gotowy lub przygotowany wspólnie z dziećmi. Jeśli mamy do czynienia z działaniem twórczym uczniów, wówczas układają oni w ramach opracowania tekstu i ćwiczeń w mówieniu i pisaniu dialogi, monologi, słowo wiążące narratora, projektują scenografię, sposób – technikę występu.
Scenografia obejmuje dekoracje, kostiumy, rekwizyty. Jest to plastyczne
i architektoniczne ukształtowanie przestrzeni scenicznej. O jej charakterze decyduje koncepcja inscenizacyjna. Do inscenizacji najlepiej nadają się teksty, w których jest wyraźna akcja (baśnie, legendy, opowiadania) i klarownie przedstawione postacie. Dziecko mocno przeżywające wartości moralne , takie jak dobro i zło ma możliwość wczuwania się
w określone postacie i sytuacje, które są wprawdzie fikcyjne, dają jednak wyobrażenie
o realnym życiu i pomagają bardziej precyzyjnie ocenić bohatera.
W każdym scenariuszu inscenizacji występuje narrator, pełniący rolę pośrednika miedzy sceną, a widownia. Łączy on poszczególne elementy przedstawienia, wygłasza uwagi jest niejako przewodnikiem.
Zasadnicza praca nad tekstem inscenizacji odbywa się na lekcjach języka polskiego, chodź korelacja międzyprzedmiotowa jest nie do uniknieni. Podstawą są ćwiczenia
w czytaniu: czytanie rolami, wyraziste, ekspresywne, z naturalną intonacją, akcentami
i interpunkcją. Nie są one tak uciążliwe jeśli dzieci widzą atrakcyjny cel tych ćwiczeń. Poza tym uczniowie doskonalą technikę czytania w domu, samorzutnie, by wypaść jak najlepiej.
Źródłem inscenizacji może być tekst literacki (proza i poezja), zawarty w czytance, czasopiśmie czy lekturze, treści obrazków, do których dzieci układają dialogi, przysłowia, piosenki, różne sytuacje klasowe, środowiskowe itp. Jeśli potraktujemy tekst jako tworzywo inscenizacji, wówczas uczniowie dowiadują się, jak powstają przedstawienia teatralne
i poznają takie oto pojęcia: autor, reżyser, scenograf, aktor, muzyk, sufler, rekwizytor, garderobiana na przykładzie własnego działania.
Improwizacja według Słownika terminów literackich to tworzenie bez przygotowania utworu literackiego lub muzycznego w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami; również sam utwór powstały w taki sposób.
Rodzaje inscenizacji (techniki inscenizacyjne):
1. Teatrzyk wycinanek – dziedzi projektują płaskie sylwety lalek, wycinają je z kartonu, tektury i ozdabiają zgodnie z własną fantazją i rolą, jaką dana sylweta ma pełnić. Sylwety te są animowane, poruszane przez uczniów, oni też udzielają im swego głosu.
2. Teatr lalek – wykorzystuje kukiełki czyli lalki przestrzenne, także pacynki. Przy pomocy tej techniki najlepiej inscenizować bajki, baśnie, w których występują postacie fantastyczne, łatwiejsze do wykonania w tej ...