Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TECHNIKI AKTYWNEGO SLUCHANIA
Motto: "Wiele można osiągnąć jeśli przede wszystkim,
Mniej mówimy, a więcej słuchamy..."
Anthony de Mello
Techniki aktywnego sluchania sluza lepszemu zrozumieniu przekazywanych tresci i poznaniu intencji nadawcy,badz wytworzeniu dobrej atmosfery podczas rozmowy,co ma tez duzy wplyw na dojscie do porozumienia.
1.PARAFRAZA-powtorzenie uslyszanych tresci wlasnymi slowami w celu potwierdzenia czy dobrae zrozumielismy sens wypowiedzi,stosujemy ja zazwyczaj gdy komunikat jest dluzszy i skomplikowany.Podsumowujac-ujmujemy w słowa to, co ktoś powiedział, sprawdzając czy dobrze usłyszeliśmy: np.
jeśli Cię dobrze zrozumiałam, to ....
z tego, co mówisz, wynika, że ...
czy chodzi Ci o to, że ...
chcesz powiedzieć, że ...
2.WYJASNIENIE-czyli zadawanie pytan w celu uporzadkowania o konkretyzacji waznych szczegolow. np. kiedy i gdzie to się stało?
co dla Ciebie to oznacza?
Jak on wtedy wyglądał?
3.WSPOLODCZUWANIE-przekazywanie rozmowcy poprzez gesty,mimike czy slowa,ze rozumiemy jego uczucia i nastroj i sami doswiadczamy sytuacje podobne.Podsumowujac-- mówimy komuś, jakie, naszym zdaniem, są jego odczucia: np.
wydajesz się być zdenerwowanym, gdy mówisz o tym
zdaje się, że Cię rozzłościłam
wygląda, że jesteś zadowolony z tych planów
4.DOWARTOSCIOWANIE-wypowiedzenie lub podkreslenie w rozmowie dobrych stron naszego rozmowcy,odwolanie sie do pozytywnych doswiadczen w przeszlosci w celu wytworzenia dobrej atmosfery rozmowy.
dziękuję Ci za to, co powiedziałeś
doceniam to, co dla mnie zrobiłeś
cieszę się, że tak poważnie do tego podeszłaś
5.Szczególnie trudno jest się porozumiewać w sytuacjach trudnych, konfliktowych. W takich sytuacjach warto się posługiwać modelem komunikatu “ja”– informuje on drugą osobę o tym, jak jej zachowanie wpływa na nas, jakie wywołuje emocje, jakie mają dla nas znaczenie. Jest jasną, nie zagrażającą (bo nie atakuje) formą mówienia o swoich uczuciach, potrzebach, oczekiwaniach. np.
Komunikat “ja” składa się z trzech części:
Ja czuję (jestem)...
kiedy ty ...
ponieważ..
ad. 1. Wskazuje na konkretne uczucia w danej chwili (jestem zły, smutny, zdenerwowany, jest mi przykro, czuje się niepewnie...)
ad. 2. Przedstawia konkretne zachowanie drugiej osoby, które wywołało w nas wcześniejsze emocje.
Podsumowujac-KOMUNIKAT"JA"-to sposob przekazania innej osobie o przeszkadzajacych nam zachowaniach tej osoby,nie zagrazajacy jej,nie budzacy leku ani agresji.Używając komunikatu "Ja" w relacji nauczyciel – uczeń; rodzic-dziecko możemy uniknąć barier komunikacyjnych. Bariery w komunikacji zazwyczaj wynikają ze sformułowań "Ty". Wypowiedzi "Ty" stanowią nieodpowiedni kod dla zakomunikowania drugiej osobie co przeżywamy Wypowiedź "Ja", aby była kompletna musi zawierać:
Uczucie, jakiego doznajemy.
Opis nieakceptowanego zachowania.
Skutek zachowania, który jest przyczyną tego uczucia
Oczywiście używanie komunikatów "Ja" nie daje nam gwarancji na skuteczne ...