Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kreczman
Data publikacji
2009-03-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
106

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Techniki aktywnego słuchania służą lepszemu zrozumieniu przekazywanych treści i poznaniu intencji nadawcy, bądź wytworzeniu dobrej atmosfery podczas rozmowy, co ma też duży wpływ na dojście do porozumienia między  nauczycielem a uczniem (przykłady).
 Pobierz (docx, 15,1 KB)

Podgląd treści

TECHNIKI AKTYWNEGO SLUCHANIA

Motto: "Wiele można osiągnąć jeśli przede wszystkim,

Mniej mówimy, a więcej słuchamy..."

Anthony de Mello

Techniki aktywnego sluchania sluza lepszemu zrozumieniu przekazywanych tresci i poznaniu intencji nadawcy,badz wytworzeniu dobrej atmosfery podczas rozmowy,co ma tez duzy wplyw na dojscie do porozumienia.

1.PARAFRAZA-powtorzenie uslyszanych tresci wlasnymi slowami w celu potwierdzenia czy dobrae zrozumielismy sens wypowiedzi,stosujemy ja zazwyczaj gdy komunikat jest dluzszy i skomplikowany.Podsumowujac-ujmujemy w słowa to, co ktoś powiedział, sprawdzając czy dobrze usłyszeliśmy: np.

jeśli Cię dobrze zrozumiałam, to ....

z tego, co mówisz, wynika, że ...

czy chodzi Ci o to, że ...

chcesz powiedzieć, że ...

2.WYJASNIENIE-czyli zadawanie pytan w celu uporzadkowania o konkretyzacji waznych szczegolow. np. kiedy i gdzie to się stało?

co dla Ciebie to oznacza?

Jak on wtedy wyglądał?

3.WSPOLODCZUWANIE-przekazywanie rozmowcy poprzez gesty,mimike czy slowa,ze rozumiemy jego uczucia i nastroj i sami doswiadczamy sytuacje podobne.Podsumowujac-- mówimy komuś, jakie, naszym zdaniem, są jego odczucia: np.

wydajesz się być zdenerwowanym, gdy mówisz o tym

zdaje się, że Cię rozzłościłam

wygląda, że jesteś zadowolony z tych planów

4.DOWARTOSCIOWANIE-wypowiedzenie lub podkreslenie w rozmowie dobrych stron naszego rozmowcy,odwolanie sie do pozytywnych doswiadczen w przeszlosci w celu wytworzenia dobrej atmosfery rozmowy.

dziękuję Ci za to, co powiedziałeś

doceniam to, co dla mnie zrobiłeś

cieszę się, że tak poważnie do tego podeszłaś

5.Szczególnie trudno jest się porozumiewać w sytuacjach trudnych, konfliktowych. W takich sytuacjach warto się posługiwać modelem komunikatu “ja”– informuje on drugą osobę o tym, jak jej zachowanie wpływa na nas, jakie wywołuje emocje, jakie mają dla nas znaczenie. Jest jasną, nie zagrażającą (bo nie atakuje) formą mówienia o swoich uczuciach, potrzebach, oczekiwaniach. np.

Komunikat “ja” składa się z trzech części:

Ja czuję (jestem)...

kiedy ty ...

ponieważ..

ad. 1. Wskazuje na konkretne uczucia w danej chwili (jestem zły, smutny, zdenerwowany, jest mi przykro, czuje się niepewnie...)

ad. 2. Przedstawia konkretne zachowanie drugiej osoby, które wywołało w nas wcześniejsze emocje.

Podsumowujac-KOMUNIKAT"JA"-to sposob przekazania innej osobie o przeszkadzajacych nam zachowaniach tej osoby,nie zagrazajacy jej,nie budzacy leku ani agresji.Używając komunikatu "Ja" w relacji nauczyciel – uczeń; rodzic-dziecko możemy uniknąć barier komunikacyjnych. Bariery w komunikacji zazwyczaj wynikają ze sformułowań "Ty". Wypowiedzi "Ty" stanowią nieodpowiedni kod dla zakomunikowania drugiej osobie co przeżywamy Wypowiedź "Ja", aby była kompletna musi zawierać:

Uczucie, jakiego doznajemy.

Opis nieakceptowanego zachowania.

Skutek zachowania, który jest przyczyną tego uczucia

Oczywiście używanie komunikatów "Ja" nie daje nam gwarancji na skuteczne ...