Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ CYKLU ZAJĘĆ POŚWIĘCONYCH NAUCE GIMNAZJALISTÓW INTERPRETOWAĆ WŁASNE WYNIKI HUMANISTYCZNYCH TESTÓW PRÓBNYCH
Jest to cykl zajęć przewidziany na 5 jednostek lekcyjnych.
LEKCJA NR 1,2
Uczniowie piszą test diagnostyczny np. - „DORASTANIE”(1,5h).
LEKCJA NR 3,4
TEMAT: Już wiem, co trzeba zrobić, by dodrze zdać egzamin!
CELE:
- wie, od czego zależy sukces na egzaminie
- potrafi ocenić prace kolegów
- zna standardy egzaminacyjne
- potrafi przyporządkować zadania do standardów
- wie, jak skonstruowany jest klucz odpowiedzi
- potrafi zbudować mapę kompetencji uczniowskich
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zadania testowe ucznia A i B
- karta odpowiedzi
- arkusze z zadaniami dla uczniów
- listy
- standardy egzaminacyjne
- paski z treścią zadań
- tabela nr 1
- plansza przedstawiająca standardy i dopasowane treści zadań ocenianych podczas lekcji
- mapa kompetencji uczniowskich (ksero dla każdego ucznia)
METODY:
- praca z tekstem
- burza mózgów
- analiza SWOT
FORMY PRACY:
- praca w parach
- praca indywidualna
- praca w grupach
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. „Uwierzyć w siebie, opanować lęk, wysilić umysł!”- miniwykład.
N-el przekonuje uczniów, że warto ćwiczyć rozwiązywanie testów, chociażby dlatego, że „trening czyni mistrza”. Uświadamia im, jak ważne zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia jest analizowanie wyników: nauczyciel dowiaduje się na jakim poziomie opanowano umiejętności, a dzieci wiedzą, co już potrafią, a nad czym muszą jeszcze popracować. Pedagog sygnalizuje, że sukces egzaminacyjny, zależy jeszcze od innych czynników. Wręcza uczniom listy i prosi, by podczas ich czytania podkreślili zasady mające wpływ na osiągniecie sukcesu podczas egzaminu, a następnie, by wyłonili 10 najważniejszych wskazówek i zapisali je w punktach – DEKALOG EZAMINACYJNY.
2. Uczniowie czytają listy i wykonują polecenia nauczyciela.
3. N-el obserwuje pracę uczniów, ukierunkowuje ich podczas sporządzania dekalogu.
4. Chętni uczniowie odczytują efekty swej pracy.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1. „Zabawa w egzaminatorów.”
N-el informuje uczniów, że zabawią się w egzaminatorów. W parach ocenią trzy zadania otwarte z arkusza „Dorastanie”, wykonane przez dwóch kolegów. Następnie wręcza każdej parze prace do sprawdzania oraz kartotekę.
N-el dokładnie omawia klucz odpowiedzi oraz zasady sprawdzania, jakimi kierują się egzaminatorzy (pisanie na arkuszu ołówkiem, podkreślanie błędów ortograficznych, językowych, interpunkcyjnych i zaznaczanie ich na marginesie z prawej strony, sposób liczenia błędów itp.).
2. Uczniowie wykonują zadania, a n-el czuwa nad ich prawidłowością ich oceny, udziela odpowiedzi na pytania, rozwiewa wątpliwości.
3.Pary przedstawiają efekty swej pracy, a n-el wyjaśnia sytuacje, kiedy błędnie oceniono zadanie.
4.N-el dzieli klasę na grupy, wręcza każdej z nich plansze ze standardami i pocięte na paski polecenia zadań. Wyjaśnia, że mają dopasować zadania do standardów.
5. N-el sprawdza, jak grupy poradziły sobie z zadaniem, a ...