Dodaj publikację
Autor
piotr wichulski
Data publikacji
2009-03-10
Średnia ocena
5,00
Pobrań
579

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan metodyczny do "Ani z Zielonego Wzgórza" jest gotową propozycją lekcji do lektury. Idelanie nadaje się na lekcję hospitacyjną.
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Komentarze

basiahal, 2009-03-14, ocena:

Plan metodyczny właściwie, zawiera wszystkie elementy skladowe planu, a przy tym lekcja bardzo ciekawa. Gratuluję i polecam innym. Nauczyciel 5 lat przed emeryturą.

Podgląd treści


Plan metodyczny

Przedmiot: język polski
Klasa: VI
Temat lekcji: „Jest milion razy lepiej być Anią z Zielonego Wzgórza niż Anią znikąd...”
Cele ogólne:

I.Cele poznawcze:
- poznanie i zrozumienie losów bohaterki powieści Lucy Maud Montgomery,
- przybliżenie sytuacji dzieci w dawnych czasach,
- wzbogacenie słownictwa dotyczącego domu i rodziny.

II. Cele wychowawcze:
- zrozumienie ważnej roli rodziny w życiu człowieka,
- dostrzeżenie potrzeby wypełniania obowiązków wynikających z bycia członkiem rodziny,
- rozwijanie w sobie zdolności empatii.

III. Cele psychomotoryczne:
Kształtowanie umiejętności:
- wypowiadania się przed dużą grupą osób,
- pracy w grupie,
- rozwijania w sobie zdolności wnioskowania i podejmowania decyzji.

Metody pracy:
- głosowa interpretacja tekstu,
- dyskusja,
- elementy gry dydaktycznej,
- praca z tekstem literackim,
- pogadanka,
- burza mózgów.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Środki dydaktyczne:
- plansze na kolorowych kartonach,
- flamastry,
- domki i tabela do wklejenia w zeszycie,
- karteczki z określeniami domu,
- tekst powieści.

|Część lekcji - ogniwa |Czynności uczniów |Czynności nauczyciela |Ocena skuteczności |
| |Docelowe |Zadania | | |
|Wstępna |Poznanie celów lekcji, metod pracy i pomocy |Podział na grupy |Sprawdzenie obecności | |
| |dydaktycznych |Pobranie pomocy dydaktycznych |Zapisanie tematu na tablicy | |
| | |Wybranie lidera grupy |Określenie celów lekcji | |
| | |Zapisanie tematu |Podanie metod i środków realizacji celów | |
| | |w zeszycie przedmiotowym |Rozdanie zadań i pomocy dydaktycznych | |
|Główna |Przypomnienie baśni H.Ch.Andersena „Brzydkie |Wybrany uczeń opowiada treść baśni. |Kontroluje opowiadanie ucznia | |
| |kaczątko” |Uczniowie podają podobieństwa z życia Ani|Naprowadza uczniów na podobieństwa | |
| |Co łączy historię brzydkiego kaczątka z historią |i kaczątka, a następnie zapisują na |Pomaga sformułować wnioski | |
| |Ani Shirley? |przygotowanej planszy oraz w zeszycie | | |
| |Poznanie etapów z życia Ani |Lider grupy przedstawia życie dziewczynki|Przypomina etapy z życia Ani | |
| | | |Koryguje nieprawidłowości | |
| | |w określonym czasie |w opowiadaniach uczniów | |
| | | |Podsumowuje wypowiedzi uczniów | |
|Główna |Określenie cech prawdziwego domu |Uczniowie w grupach wybierają pozytywne |Sprawdza prawidłowość wyboru | |
| | |określenia zapisane na paskach papieru i |Podsumowuje działania uczniów | |
| | |naklejają na planszę przedstawiającą | | |
| | |kontury domu | | |
| | |Zapisują określenia na otrzymanych | | |
| | |karteczkach | | |
| |Scharakteryzowanie opiekunów Ani |Uczniowie kolejno zapisują na planszy / w|Kieruje wypowiedziami uczniów, naprowadza i podsumowuje | |
| | |tabeli/ cechy Maryli i Mateusza – | | |
| | |opiekunów Ani | | |
| | |Po sprawdzeniu zapisują określenia w | | |
| | |przygotowanych przez nauczyciela | | |
| | |tabelkach | | |
|Końcowa |Podsumowanie i ustalenie stanowiska uczniów |Uczniowie poprzez głosowanie |Nauczyciel zadaje pytanie: |Wynik głosowania uczniów|
| | |ustosunkowują się do wypowiedzi Ani |Czy Ania miała rację mówiąc: „ Jest milion razy lepiej być | |
| | |zawartej w temacie lekcji |Anią z Zielonego Wzgórza niż Ania znikąd...” | |
| | | |Prosi uczniów o podniesienie ręki | |
| | | |i zagłosowanie na tak lub nie. | |
| | | |Podsumowuje lekcję i ocenia uczniów | |
| | | | | |
|Praca domowa |Podstawowa |Napisz krótka notatkę potwierdzającą wypowiedź Ani zawartą w temacie lekcji. |
| | |Ze słowników: języka polskiego ...