Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zasady i metody pracy indywidualnej z dzieckiem
Zasady to podstawowe normy, dyrektywy, które należy przestrzegać w pracy pedagogicznej z dziećmi z odchyleniami od normy rozwoju. W pedagogice ogólnej wyróżniamy dwa procesy oddziaływania pedagogicznego: wychowanie ukierunkowywane i nauczanie. Natomiast w pedagogice specjalnej oprócz specjalnego wychowania i specjalnego nauczania stosuje się jeszcze proces interwencyjnego oddziaływania na istotne odchylenia. Dlatego mamy tu obowiązkowo do czynienia z zasadą specjalnego oddziaływania ukierunkowującego, zasadą specjalnego nauczania i zasadą oddziaływania interwencyjnego.
W pedagogice specjalnej wyróżniamy cztery rodzaje zasad pedagogicznych:
- zasady nauczania specjalnego,
- zasady specjalnego wychowania ukierunkowującego,
- zasady interwencyjnego oddziaływania na odchylenia,
- ogólne zasady kształcenia specjalnego.
Przez zasady nauczania w pedagogice specjalnej rozumie się normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie pozawala nauczycielowi zapoznawać uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy, rozwijać ich zainteresowania i zdolności poznawcze, wpajać im naukowy pogląd na świat oraz wdrażać do samokształcenia.
Zasady wychowania ukierunkowującego w pedagogice specjalnej można podzielić ze względu na zasadę organizacji procesu wychowania:
- aktywizujące wychowanków w konstruktywnym działaniu oraz tworzeniu warunków wyzwalających i kształtujących pożądane postawy,
- uatrakcyjnienie motywów pożądanego postępowania i czynienie nieatrakcyjnymi motywów niewłaściwego postępowania,
- wiązanie pożądanego postępowania z najsilniejszymi i najistotniejszymi motywami,
- stopniowe wdrażanie wychowanków do różnorodnych, coraz trudniejszych i ściśle związanych z życiem form postępowania,
- wiązanie oddziaływania werbalnego z konkretnymi sytuacjami, doświadczeniami,
- życzliwe nastawienie wychowawcy do wychowanków i unikanie tworzenia się u nich uczuć zagrożenia związanych z jego osobą.
Zasady interwencyjnego oddziaływania na odchylenia rozwojowe w pedagogice specjalnej dzielimy na:
- zasadę dokładnego poznania odchyleń i przyczyn je powodujących,
- zasada indywidualizacji, przez którą należy rozumieć dostosowanie metod, środków i organizacji pracy do charakteru poznanych odchyleń oraz do możliwości poszczególnych dzieci,
- zasada systematyczności oddziaływań na odchylenia,
- trwałości wyników oddziaływania,
- zasada elastyczności poczynań oznaczająca potrzebę każdorazowej zmiany i dostosowania
oddziaływań do zachodzących zmian w tych odchyleniach i istotnych zmian w środowisku,
- zasada współdziałania i współpracy rodziny i środowiska ze specjalistą prowadzącym interwencyjne oddziaływania na odchylenia.
Ogólne zasady w pedagogice specjalnej można podzielić na:
- zasadę akceptacji,
- zasadę pomocy,
- zasadę indywidualizacji,
- zasadę terapii pedagogicznej,
- zasadę współpracy z rodziną.
Przez zasady ogólne w pedagogice umysłowo upośledzonych rozumiemy takie ogólne normy , dyrektywy skutecznego postępowania pedagogicznego obowiązujące w procesie nauczania i uczenia się , wychowania ukierunkowującego i samowychowania oraz oddziaływań interwencyjnych na odchylenia rozwojowe i samodzielnych ćwiczeń w tym względzie, umożliwiające upośledzonym umysłowo osiągnięcie dostępnego im poziomu rozwoju i przygotowania do życia.
Biorąc pod uwagę doświadczenia w pracy z umysłowo upośledzonymi opracowano zasady ogólne:
- zasady gruntownej znajomości dzieci upośledzonych oraz przychodzenia im z racjonalną,
specjalistyczną pomocą,
- zasada dostosowywania poczynań ...