Dodaj publikację
Autor
Eliza Kaźmierczak
Data publikacji
2009-03-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
64

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Poniżej przedstawiłam przykładowe konspekty, w oparciu o które prowadziłam zajęcia (etap wywoływania głoski) z chłopcem, u którego zdiagnozowałam seplenienie wargowo-zębowe (sigmatismus labio-dentelis).
 Pobierz (doc, 47,5 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT NR 1
Temat: Głoski środkowojęzykowe
Cel: Uzyskanie prawidłowej artykulacji głoski dź
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Zadanie 1
Ćwiczenia oddechowe
• Dziecko otrzymuje od logopedy balonik. Stara się go powoli nadmuchać. Następnie wypuszcza powietrze z balonika, przy czym balonik trzymany jest tak, aby powietrze wypływało z niego powoli i aby wyraźnie słychać było głos wypływającego powietrza. Po chwili prosimy, aby dziecko próbowało naśladować dźwięk, jaki przed chwilą słyszało: ssssss. Dźwięk powtarzamy kilkakrotnie, raz głośniej, raz ciszej...
• Dajemy dziecku pasek bibuły i prosimy, aby ustawiło je w odpowiedniej odległości od ust. Następnie dziecko dmucha na papierek tak, aby odchylenie papierka było cały czas jednakowe. Kolejnym ćwiczeniem z bibułą jest przysysanie bibułki i dmuchanie na nią (faza wdechu i faza wydechu).

Zadanie 2
Ćwiczenia języka – „Porządek w buzi”
Ćwiczenie wykonywane jest przed lustrem. Logopeda opowiada historyjkę i pokazuje dziecku ruchy języka: Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany (przesuwamy język w stronę policzków i dokładnie myjemy jedną, a potem drugą ścianę). Potem umyła sufit (język przesuwamy do podniebienia i wykonujemy tę samą czynność). Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją bardzo dokładnie (opuszczamy jak najniżej język i myjemy dolne dziąsła). Okna też musiały być umyte. Najpierw umyła ich stronę wewnętrzną, a potem od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Następnie umyła schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał być wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Kiedy spostrzegła z okna przechodzącą sąsiadkę, pomachała jej ściereczką (język wędruje z jednego kącika ust do drugiego). Na koniec wytrzepała dywany (wyciągnij język, pochyl głowę w dół i nią potrząśnij). W ten sposób dom został wysprzątany.

CZĘŚĆ GŁÓWNA

Zadanie 1
Ćwiczenia artykulacyjne
Prosimy dziecko o wymówienie głosek ź, ć. Następnie pokazując układ narządów artykulacyjnych wymawiamy głoskę dź. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie. Jeżeli dziecko dalej wadliwie realizuje głoskę, zwracamy uwagę na różnice w brzmieniu wymienianych głosek oraz na podobieństwo w ułożeniu narządów artykulacyjnych przy wymawianiu głosek ć i dź.
Jeżeli ćwiczenia powyższe nie dadzą rezultatu, polecamy dziecku wymawianie sylaby di i przyciskamy czubek jego języka szpatułką na dnie jamy ustnej (unieruchamiając go).
Ćwiczenie powtarzamy do uzyskania zadowalających nas efektów.

Zadanie 2
Ćwiczenia artykulacyjne – powtarzanie sylab:
dzia, dzio, dziu dzie, dzi
adzia, odzio, udziu, edzie, ydzi, idzi
Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

Zadanie 3
Ćwiczenia artykulacyjne – powtarzanie wyrazów zawierających głoskę dź (zarówno na początku ...