Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN JEDNOSTKI METODYCZNEJ
TERAPIA PEDAGOGICZNA – ZAJĘCIA O CHARAKTERZE SOCJOTERAPEUTYCZNYM
TEMAT: Rozbrajamy minę - czyli o tym jak się złościć, aby nie krzywdzić innych?
PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
KLASA:
REALIZACJA:
CZAS: 45 minut
ŚCIEŻKA EDUKACYJNA: prozdrowotna
PODSTAWOWE TREŚCI:
• Kontrola złości
CELE ZAJĘĆ:
1.TERAPEUTYCZNY
• dostarczanie nowych doświadczeń, przeciwstawnych do doświadczeń urazowych;
• odreagowanie emocji i napięć;
• Zwiększenie odporności emocjonalnej na sytuacje trudne
2.EDUKACYJNY
Nauka:
• Konstruktywnych metod rozładowywania napięcia
• Wyrażania negatywnych emocji typu złość, gniew
3.ROZWOJOWY:
• zaspokajanie potrzeby przebywania w towarzystwie rówieśników;
• kształtowanie umiejętności interpersonalnych w relacjach JA – RÓWIEŚNICY I JA-DOROŚLI
FORMY PRACY:
• praca indywidualna
• praca grupowa
ZASTOSOWANE METODY PRACY Z GRUPĄ:
• krąg uczuć
• rundka
• zabawa interakcyjna
• ćwiczenia psychologiczne
• ekspresja plastyczna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• szablony twarzy
• kredki, długopisy, mazaki, markery
• papier samoprzylepny
• schemat człowieka
• balony
• serca
• arkusz papieru
|Tok lekcji |
|Czas |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |Kształcone umiejętności |
|I Część wstępna |
| |1. Rundka wstępna |Uczniowie siedzą w kręgu. Dzielą się z członkami |Kształcenie umiejętności rozpoznawania swoich stanów|
|5 minut |Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta się |grupy ważnymi dla siebie wydarzeniami Kolejno |emocjonalnych i dzielenia się własnymi |
| |uczestników, czy coś ważnego wydarzyło się dla nich |określają swoje samopoczucie, wypełniając szablony |doświadczeniami |
| |w minionym tygodniu. Rozdaje uczniom szablony |twarzy, np. czuję ciekawość, zainteresowanie. Każdy | |
| |twarzy. Prosi o określenie samopoczucia i poziomu |określa swoją gotowość do zajęć – poziom energii | |
| |energii w chwili rozpoczęcia zajęć. | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|II. Część właściwa |
| |2. Rozmowa z uczniami na temat złości |Uczniowie zapoznaję się z tematyką lekcji. Uważnie |Kształtowanie uważnego i zaangażowanego słuchania |
|10 minut |Prowadzący przedstawia temat zajęć. Mówi, że uczucie|słuchają „wykładu” nauczyciela, |drugiej osoby |
| |złości jest naturalnym uczuciem wyrażania naszej |Dzielą się własnymi wrażeniami i doświadczeniami. | |
| |frustracji i niezadowolenia. Uświadamia uczniów, że | |Rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się |
| |nie jest rzeczą prostą tak wyrazić swoją złość, by | | |
| |nie skrzywdzić przy okazji innych. Wiele osób boi | |Kształcenie umiejętności dzielenia się własnymi |
| |się złości i złościć i często ją w sobie kumulują. | |spostrzeżeniami i uwagami |
| |Efekt jest odwrotny. Z małego problemu rodzi się | | |
| |większy. Sfrustrowanie i magazynowane emocje w | | |
| |wyniku złości przemieniają się albo w żal i smutek, | | |
| |a następnie w depresję, albo w gniew, prowadząc do | | |
| |przemocy. | | |
| |Nauczyciel przekonuje uczniów, że można nauczyć się | | |
| |wyrażać złość, tak jak uczymy się wielu innych | | |
| |umiejętności czyli bez uszczerbku na zdrowiu swoim | | |
| |lub innych. | | |
| |Pytania pomocnicze: | | |
| |a. komu zdarzyło się zezłościć ostatnio? | | |
| |b. jak zareagowaliście? | | |
| |c. Czy złość jest uczuciem pozytywnym czy | | |
| |negatywnym? | | |
| |d. kto ma wpływ na to, czym skończy się nasza złość?| | |
| | | | |
| |3. Co się ...