Dodaj publikację
Autor
Mariola Oleszko-Bratek
Data publikacji
2009-03-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
158

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć, których celem jest rozwijanie samoświadomości, wzmacnianie poczucia własnej wartości, budowanie poczucia wspólnoty grupowej, uczenie konstruktywnych metod rozładowywania napięcia i negatywnych emocji. Można wykorzystać przy realizacji godzin wychowawczych, terapii pedagogicznych bądź w grupach socjoterapeutycznych.
 Pobierz (doc, 404,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ – ZAJĘCIA O CHARAKTERZE SOCJOTERAPEUTYCZNYM

TEMAT: W poszukiwaniu siebie – wzmacniamy poczucie własnej wartości
KLASA:
REALIZACJA:
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY:
FORMA ORGANIZACYJNA: jednostka lekcyjna – 45 min

CELE ZAJĘĆ:
• Rozwijanie samoświadomości
• Poszerzanie świadomości własnych zalet
• Stworzenie okazji do twórczej ekspresji własnej osobowości
• Zachęcanie do pozytywnego myślenia i mówienia o sobie i innych
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości

PODSTAWOWE TREŚCI:

• Samoświadomość
• Poczucie własnej wartości

SPODZIEWANE EFEKTY:

Uczeń:

• Uświadamia sobie swoje mocne strony
• Potrafi je u siebie rozpoznać
• Potrafi przedstawić swoje sukcesy
• Akceptuje i dostrzega swoje możliwości

MATERIAŁY:

Karty pracy, kredki, długopisy, filiżanki, kasza

FORMY PRACY:

• Praca indywidualna, praca zespołowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rundka wstępna – Z czym zaczynasz zajęcia?

Uczniowie dzielą się z grupą ważnymi dla nich wydarzeniami w ostatnim czasie. Następnie określają swoje samopoczucie. Każdy określa swoją gotowość do zajęć – poziom energii.

2. Krótkie wprowadzenie do zajęć – czym się będziemy dziś zajmować. Rozmowa na temat poczucia wartości

Nauczyciel mówi wszystkim, ze warto każdego dnia myśleć o sobie pozytywnie. Każdy z nas ma bowiem cechy charakteru, pewne umiejętności i talenty a także cechy wyglądu zewnętrznego, z których możemy być z siebie dumni i zadowoleni. Nasza samoocena ma wpływ na to jak się zachowujemy, jakich wyborów dokonujemy. Pozytywne uwagi ze strony innych otaczających nas ludzi, a także pozytywne myślenie o sobie samych wzmacniają wiarę we własne możliwości. Na szacunek do siebie samego mają ogromny wpływ informacje zwrotne, jakie otrzymujemy od innych i dlatego tak istotna jest ciepła, pozytywna atmosfera panująca w grupie.

3. PRACA WŁAŚCIWA:

ĆWICZENIE 1 - „Filiżanki”
Uczestnicy otrzymują kubek oraz coś czym można kubek napełnić np. kasza. Prowadzący odczytuje tekst: „Wyobraźmy sobie nasze poczucie własnej wartości jako kubek. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy jesteśmy niezadowoleni jest pusty. Nasz kubek może być napełniony przez innych ludzi, kiedy mówią o nas dobrze. Z kolei my możemy napełniać ich kubki, mówiąc dobrze o nich. Kubki opróżniają się jeżeli mówimy o innych rzeczy złe lub bolesne. Jeśli ciągle będziemy opróżniać kubki innych, nasze też nie będą napełnione. Kiedy mówimy komuś coś dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka. Człowiek ten słucha nas, ale do jego kubka nic nie wpada”. Przez chwilę rozmawiamy na temat tekstu. Następnie uczestnicy napełniają kubki innych osób, wypowiadając o nich pozytywne stwierdzenia i przesypując część zawartości swoich kubków. Dzielimy się refleksjami z udziału w tym ćwiczeniu:

➢ Czy trudno jest mówić komplementy?
➢ Co czuliście, kiedy napełniano wasze filiżanki?

ĆWICZENIE 2 – „Dary czterech wróżek”
Uczestnicy otrzymują ...