Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ – ZAJĘCIA O CHARAKTERZE SOCJOTERAPEUTYCZNYM
TEMAT: W poszukiwaniu siebie – wzmacniamy poczucie własnej wartości
KLASA:
REALIZACJA:
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY:
FORMA ORGANIZACYJNA: jednostka lekcyjna – 45 min
CELE ZAJĘĆ:
• Rozwijanie samoświadomości
• Poszerzanie świadomości własnych zalet
• Stworzenie okazji do twórczej ekspresji własnej osobowości
• Zachęcanie do pozytywnego myślenia i mówienia o sobie i innych
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości
PODSTAWOWE TREŚCI:
• Samoświadomość
• Poczucie własnej wartości
SPODZIEWANE EFEKTY:
Uczeń:
• Uświadamia sobie swoje mocne strony
• Potrafi je u siebie rozpoznać
• Potrafi przedstawić swoje sukcesy
• Akceptuje i dostrzega swoje możliwości
MATERIAŁY:
Karty pracy, kredki, długopisy, filiżanki, kasza
FORMY PRACY:
• Praca indywidualna, praca zespołowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rundka wstępna – Z czym zaczynasz zajęcia?
Uczniowie dzielą się z grupą ważnymi dla nich wydarzeniami w ostatnim czasie. Następnie określają swoje samopoczucie. Każdy określa swoją gotowość do zajęć – poziom energii.
2. Krótkie wprowadzenie do zajęć – czym się będziemy dziś zajmować. Rozmowa na temat poczucia wartości
Nauczyciel mówi wszystkim, ze warto każdego dnia myśleć o sobie pozytywnie. Każdy z nas ma bowiem cechy charakteru, pewne umiejętności i talenty a także cechy wyglądu zewnętrznego, z których możemy być z siebie dumni i zadowoleni. Nasza samoocena ma wpływ na to jak się zachowujemy, jakich wyborów dokonujemy. Pozytywne uwagi ze strony innych otaczających nas ludzi, a także pozytywne myślenie o sobie samych wzmacniają wiarę we własne możliwości. Na szacunek do siebie samego mają ogromny wpływ informacje zwrotne, jakie otrzymujemy od innych i dlatego tak istotna jest ciepła, pozytywna atmosfera panująca w grupie.
3. PRACA WŁAŚCIWA:
ĆWICZENIE 1 - „Filiżanki”
Uczestnicy otrzymują kubek oraz coś czym można kubek napełnić np. kasza. Prowadzący odczytuje tekst: „Wyobraźmy sobie nasze poczucie własnej wartości jako kubek. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy jesteśmy niezadowoleni jest pusty. Nasz kubek może być napełniony przez innych ludzi, kiedy mówią o nas dobrze. Z kolei my możemy napełniać ich kubki, mówiąc dobrze o nich. Kubki opróżniają się jeżeli mówimy o innych rzeczy złe lub bolesne. Jeśli ciągle będziemy opróżniać kubki innych, nasze też nie będą napełnione. Kiedy mówimy komuś coś dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka. Człowiek ten słucha nas, ale do jego kubka nic nie wpada”. Przez chwilę rozmawiamy na temat tekstu. Następnie uczestnicy napełniają kubki innych osób, wypowiadając o nich pozytywne stwierdzenia i przesypując część zawartości swoich kubków. Dzielimy się refleksjami z udziału w tym ćwiczeniu:
➢ Czy trudno jest mówić komplementy?
➢ Co czuliście, kiedy napełniano wasze filiżanki?
ĆWICZENIE 2 – „Dary czterech wróżek”
Uczestnicy otrzymują ...