Dodaj publikację
Autor
Mariola Oleszko-Bratek
Data publikacji
2009-03-11
Średnia ocena
5,00
Pobrań
205

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć, których celem jest rozwijanie samoświadomości, wzmacnianie poczucia własnej wartości, budowanie poczucia wspólnoty grupowej, uczenie konstruktywnych metod rozładowywania napięcia i negatywnych emocji. Można wykorzystać przy realizacji godzin wychowawczych, terapii pedagogicznych bądź w grupach socjoterapeutycznych.
 Pobierz (doc, 111,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ – ZAJĘCIA O CHARAKTERZE SOCJOTERAPEUTYCZNYM

TEMAT: Samoświadomość – moje cele, aspiracje, wartości i potrzeby

KLASA:
REALIZACJA:
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY:
FORMA ORGANIZACYJNA: dwie jednostki lekcyjne – 90 min

CELE ZAJĘĆ:
• Rozwijanie samoświadomości
• Poszerzanie świadomości własnych zalet
• Stworzenie okazji do twórczej ekspresji własnej osobowości
• Zachęcanie do pozytywnego myślenia i mówienia o sobie i innych
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości
• Zachęcanie do rozwijania mocnych stron własnej osobowości
• Budowanie hierarchii wartości
• Współpraca w grupie
• Integracja zespołu

PODSTAWOWE TREŚCI:

• Samoświadomość
• Własny system wartości
• Poczucie własnej wartości

SPODZIEWANE EFEKTY:
Uczeń:

• określa cele kierujące jego zachowaniem
• odróżnia własne dążenia, chęci i potrzeby
• uświadamia sobie cenione w człowieku wartości
• buduje własną hierarchie wartości
• przedstawia swoje sukcesy
• Uświadamia sobie swoje mocne strony i potrafi je u siebie rozpoznać
• Określa możliwe do zrealizowania cele i dążenia

MATERIAŁY:
• Tekst wiersza „ Śpiew ptaka” Antony’ego de Mello, mazaki, długopisy, karty pracy

FORMY PRACY:
• Praca indywidualna, praca w grupach

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rundka wstępna:

Uczniowie dzielą się z grupą ważnymi dla nich wydarzeniami w ostatnim czasie. Następnie określają swoje samopoczucie. Każdy określa swoją gotowość do zajęć – poziom energii.

Czas ok. 5-10 min.

2. Krótkie wprowadzenie do zajęć

Rozmowa z uczniami na temat celów, dążeń i wartości jakie kierują zachowaniami ludzi. Ukazanie, że pożądane jest, aby rozwijać w sobie pewną hierarchię wartości, aby odróżniać co tak naprawdę jest ważne w życiu, a co jest drugoplanowe. Nauczyciel przedstawia cel zajęć – samoświadomość – czyli wiedza o sobie samym, poznanie własnych możliwości, dążeń i aspiracji Życiowych
Prowadzący odczytuje wiersz Antony’ego de Mello i prosi o jego uważne wysłuchanie.

Pewien człowiek znalazł jajko orła.
Zabrał je i włożył do gniazda kurzego w zagrodzie.
Orzełek wylągł się ze stadem kurcząt
i wyrósł wraz z nimi.
Orzeł przez całe życie
zachowywał się jak kury z podwórka,
myśląc, że jest podwórkowym kogutem.
Drapał w ziemi szukając glist i robaków.
Piał i gdakał. Potrafił nawet trzepotać skrzydłami
i fruwać kilka metrów w powietrzu
No bo przecież, czyż nie tak fruwają koguty?
Minęły lata i orzeł zestarzał się.
Pewnego dnia zauważył wysoko nad sobą,
na czystym niebie wspaniałego ptaka.
Płynął elegancko i majestatycznie
wśród prądów powietrza,
ledwo poruszając potężnymi , złocistymi skrzydłami.
Stary orzeł patrzył w górę oszołomiony.
- Co to jest?
zapytał kurę stojącą obok.
-To jest orzeł, król ptaków –
odrzekła kura.
Ale nie myśl o tym.
Ty i ja jesteśmy inni niż on.
Tak więc orzeł więcej o tym nie myślał.
I umarł , wierząc,
że jest kogutem w zagrodzie
Po kilku chwilach ciszy, krótkie ...