Dodaj publikację
Autor
Mariola Oleszko-Bratek
Data publikacji
2009-03-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
76

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program do zajęć o charakterze socjoterapeutycznym dla klas gimnazjalnych.
 Pobierz (doc, 101,0 KB)

Podgląd treści


Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy Nr 10 we Wrocławiu
ul.Parkowa 27
51-616 Wrocław

PROGRAMY ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ

DLA KLAS I,II,III GIM

ROK SZKOLNY ……..

Opracowała: Mariola Oleszko-Bratek

CELE PROGRAMU:

1. CEL OGÓLNY:

• Wzmacnianie osobowości poprzez realizację celów rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych.
• Stworzenie poszczególnym uczniom doświadczeń korygujących ich sądy urazowe

Czynnikiem zmiany są doświadczenia korekcyjne, emocjonalne i nabywanie nowych umiejętności. Zmiany sądów urazowych dotyczą czterech obszarów: ja – rówieśnicy, ja – dorośli, ja – zadanie, ja – ja

CEL ROZWOJOWY – zaspakajanie podstawowych potrzeb uczniów, rozwijanie indywidualnych zainteresowań, podejmowanie ważnych zagadnień dla danej grupy wiekowej. W okresie dojrzewania cel rozwojowy musi być ukierunkowany na odkrywanie świata psychicznego i kształtowanie indywidualnych poglądów na otaczającą rzeczywistość. Należy brać pod uwagę wszystkie procesy emocjonalne, oraz kryzysy jakie przeżywa dorastająca młodzież.

CEL EDUKACYJNY – wspomaganie procesu nabywania wiedzy o sobie samym i o innych ludziach i procesu rozumienia świata społecznego. Celami edukacyjnymi może być: uczenie się rozpoznawania emocji, poznawanie mechanizmów uzależnień, uczenie się pełnienia określonych ról, rozwiązywania konfliktów między ludźmi.

CEL TERAPEUTYCZNY: - sprzyjanie odreagowaniu napięć emocjonalnych, dostarczanie nowych doświadczeń przeciwstawnych do treści doświadczeń urazowych. Aby prawidłowo określić cel terapeutyczny należy przede wszystkim dokonać diagnozy trudnych stanów emocjonalnych poszczególnych członków grupy. Trudne stany emocjonalne dzieci objawiają się takimi zachowaniami jak: nadpobudliwość psycho – ruchowa, agresja, stosowanie przemocy lub nieśmiałość i wycofanie.

Zajęcia socjoterapeutyczne mają stworzyć takie sytuacje w których uczeń będzie mógł poznać siebie, docenić swoje mocne strony, zmienić sądy o sobie i otaczającej rzeczywistości, a także nabyć nowe umiejętności, głównie interpersonalne.

2. CELE SZCZEGÓŁOWE:

• Wzbudzanie zainteresowania wykonywanymi czynnościami
• Wywoływanie radości z podejmowanego wysiłku i efektów
• Kształtowanie doprowadzania czynności do końca
• Kształtowanie odpowiedzialności za realizację powierzonego zadania
• Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań oraz umiejętności organizowania i spędzania wolnego czasu
• Kształcenie odporności emocjonalnej na sytuacje trudne
• Wzmacnianie cierpliwości w sytuacjach niepowodzeń
• Wyciszanie nastawień lękowych – ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacyjne
• Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy
• Wskazanie właściwych form rozładowania napięć emocjonalnych, będących źródłem agresji
• Wdrażanie do kontrolowania emocji oraz rozwijania zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych u innych osób
• Kształtowanie uważnego i zaangażowanego słuchania drugiej osoby oraz zdolności dłuższego skupiania uwagi na wykonywanych czynnościach
• Kształtowanie umiejętności pokonywania trudności w kontaktach interpersonalnych i rodzących się w ich następstwie negatywnych emocji, reakcji agresywnych, autoagresywnych i tendencji destrukcyjnych
• Zmiana zachowań społecznie nie aprobowanych bądź szkodzącym sobie i innym
• Zmiana sądów poznawczych na swój temat
• Wzmocnienie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny
• Integracja uczniów
• Kształtowanie umiejętności współpracowania w grupie
• Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi
• Budowanie więzi międzyludzkich
• Kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ...