Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI BIOLOGII
dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego
Dział programowy : Elementy genetyki.
Temat: Mutacje i czynniki mutagenne
Czas trwania: dwie jednostki lekcyjne
Cele w kategoriach :
Wiadomości – uczeń potrafi :
- zdefiniować pojęcia: mutacja, mutageny, choroba genetyczna
- wymienić czynniki mutagenne
- wyjaśnia terminy: mutacja recesywna, mutacja dominująca, gen sprzężony z płcią, gen autosomalny
- wymienia rodzaje mutacji
- klasyfikuje mutageny do poszczególnych grup
- klasyfikuje choroby genetyczne według rodzaju mutacji
- przewiduje skutki oddziaływań wybranych mutagenów
- wyjaśnia, co oznacza pojęcie nosicielstwa w przypadku chorób genetycznych
Umiejętności- uczeń potrafi:
- przeanalizować bezpośrednie przyczyny wybranych chorób genetycznych
- obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia określonej choroby genetycznej u dziecka, którego rodzice są nosicielami danej choroby
- uzasadnić w jaki sposób można zminimalizować objawy niektórych chorób genetycznych
- ocenić konsekwencje wystąpienia poszczególnych rodzajów mutacji
- zapisać sekwencję aminokwasów w peptydzie, który powstał w wyniku odczytu nici mRNA po określonej mutacji
- porównać peptydy powstałe przed mutacją i po mutacji i wyciągnąć wnioski
- ocenić znaczenie testów prenatalnych
- ocenić wpływ środowiska na występowanie chorób genetycznych
Postawy- uczeń:
- ma świadomość znaczenia badań genetycznych w diagnostyce prenatalnej
-ma świadomość zagrożenia wystąpieniem mutacji w wyniku działania na organizm różnych czynników mutagennych i konsekwencji tych mutacji
Metody i formy pracy: pogadanka z elementami dyskusji, praca z podręcznikiem, dyskusja, praca zespołowa z wykorzystaniem materiałów źródłowych i Internetu, przygotowane referaty uczniowskie, scenariusz zajęć „ Badania genetyczne- obawy i nadzieje”( szkoła festiwalu nauki, Fundacja Edukacji- materiały źródłowe)
Środki dydaktyczne: podręcznik, karty pracy, teksty źródłowe, Internet
Przebieg lekcji.
Faza
Materiał nauczania
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
wprowadzająca
- sprawdza wykonanie pracy domowej, prosi jednego z uczniów o odczytanie odpowiedzi na pytanie: w jakim celu wykonuje się badania ludzkiego kariotypu.
- uzupełnia wypowiedź ucznia
- wprowadza do tematu lekcji
- podaje temat lekcji i prosi o zapisanie go w zeszycie
- odpowiadają na pytania nauczyciela
- zapisują temat lekcji
realizacyjna
Definicja mutacji
Mutagenów
Rodzaje mutacji
Gen sprzężony z płcią, gen autosomalny
Choroby genetyczne
Mutacje dominująca, recesywna
- przeprowadza dyskusję na temat mutacji, zadaje uczniom pytania: czym jest mutacja, do czego może prowadzić i co ją może spowodować.
-uzupełnia wypowiedzi uczniów, omawia rodzaje mutacji ilustrując swoją wypowiedź schematycznymi rysunkami, omawia podział czynników mutagennych, prosi uczniów o podanie kilku czynników do każdej z grup,
- prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: jakie mamy rodzaje chromosomów, po uzyskanej odpowiedzi wyjaśnia co oznaczają terminy: gen sprzężony z płcią, gen autosomalny
- prosi o analizę tabeli numer 3. Na stronie 41 podręcznika i odpowiedź na pytanie w jaki sposób mogą dziedziczyć się choroby genetyczne
- uzupełnia wypowiedzi uczniów ,wyjaśnia uczniom terminy: mutacja dominująca, recesywna
- prosi uczniów o przedstawienie ...