Dodaj publikację
Autor
Zdzisław Romanowski
Data publikacji
2009-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
102

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł zawiera szczegółowy przebieg zajęć praktycznych z wykorzystaniem obrabiarek CNC.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


PLAN JEDNOSTKI LEKCYJNEJ
PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU

|Dział |Pracownia obrabiarek CNC |
|Zawód |Operator obrabiarek skrawających |
|Klasa |Grupa |Nr tem.progr. |Nr jedn. lekcyjnej |Liczba uczniów |Liczba godz. |
|I a |I |7 |3 |12 |6 |
|Temat |Programowanie cyklu zgrubnego toczenia wzdłużnego dowolnego konturu |
|Cel |
|Poznawczy |poznanie sposobu programowania i wpisania programu obróbki do sterownika Sinumerik 810 tokarki, |
| |wprowadzanie zmian w trakcie pisania programu, Symulacja programu obróbki |
|Kształcący |poprawnie zaplanować kolejność zabiegów, dobór narzędzi do wykonania obróbki detalu, zaproponować |
| |warunki skrawania, zaprogramować właściwe naddatki na obróbkę wykańczającą, stosować właściwą |
| |kompensację promienia ostrza |
|Wychowawczy |budzenie odpowiedzialności i związanego z nią zadowolenia z wykonywanego zadania |
|Metoda |pokaz z objaśnieniem połączony z tekstem przewodnim |
|Środki i materiały dydaktyczne |
|Dokumentacja |instrukcja programowania, rysunki warsztatowe, Poradnik mechanika |
|Środki dydaktyczne |przykładowy program, plansza z nożami tokarskimi, foliogramy |
|Techniczne środki nauczania |rzutnik pisma |
|Maszyny i urządzenia |tokarka CNC z układem sterowania Sinumerik 810 T |
|Narzędzia |noże tokarskie składane, suwmiarki |
|Materiały |pręty aluminiowe |
|Wskazówki bhp |przestrzegać zasad bezpiecznej pracy przy obsłudze tokarki i usuwaniu wiórów, stosować bezpieczne |
| |sposoby pomiaru warsztatowego |

Przebieg zajęć

I. Czynności porządkowo-organizacyjne (5 min)

Czynności i zadania nauczyciela:
Sprawdzenie obecności uczniów. Stan ubrań do pracy przy maszynach. Podaje temat zajęć nawiązuje do wiadomości teoretycznych oraz zapytanie o stan zdrowia.
Czynności uczniów: Udzielają odpowiedzi na pytania, zapoznają się z tematem zajęć
II. Instruktaż wstępny (30 min)
Czynności i zadania nauczyciela:
Poznawanie nowych faktów, zjawisk, czynności itp. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy. Sprawdzenie wiadomości z poprzednich zajęć.
Zapoznaje uczniów z tematem zajęć, zapisuje go na tablicy, objaśnia zasady doboru narzędzi.
Wykład na temat programowania cyklu toczenia wzdłużnego; pokaz programowania cyklu i wykonania obróbki wykańczającej. omawia konieczność i celowość stosowania cyklu, parametry programowane w cyklu, przebieg narzędzia podczas pracy, funkcje związane z programowaniem naddatków i kompensacją promienia ostrza, oraz sposób wykonania obróbki wykańczającej.
W celu zaktywizowania uczniów wykład można wzbogacić o elementy pogadanki odnosząc niektóre czynności do obrabiarek konwencjonalnych. W trakcie wykładu należy posłużyć się foliogramami.
Pokazuje sposób wpisywania programu i związanych z tym czynności.
Wskazuje na zagrożenia mogące wystąpić przy źle napisanym programie.
Przypomina o przepisach bhp wydaje dokumentację, materiały i narzędzia.
Podaje uczniom kryteria ocen
Czynności uczniów:
Uczniowie słuchają. Odpowiadają na pytania. Prowadzą notatki, zadają pytania
III. Instruktaż bieżący (260 min)
Przechodzenie od teorii do praktyki. Wykonywanie zadań praktycznych
Czynności i zadania nauczyciela:
Nauczyciel pełni rolę konsultanta i nadzoruje pracę uczniów. Jeżeli któryś z uczestników zajęć ma problemy lub uczeń nie potrafi osiągnąć zamierzonego celu, nauczyciel udziela dodatkowych wskazówek ...