Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI ORTOGRAFICZNYCH
U DZIECI I MŁODZIEŻY
Z TRUDNOŚCIAMI W PISANIU
PRZEWODNIK DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
OPRACOWAŁA
ALICJA CIEŚLIK - PEDAGOG
PRZEPISYWANIE JAKO METODA KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO PISANIA
ĆWICZENIA POLEGAJĄCE NA PRZEPISYWANIU NIE POWINNY MIEĆ MECHANICZNEGO CHARAKTERU. NALEŻY STOSOWAĆ PRZEPISYWANIE AKTYWIZUJĄCE, POLEGAJĄCE NA WYKONYWANIU ĆWICZEŃ , TAKICH JAK:
- PRZEPISYWANIE Z TEKSTU WYRAZÓW Z OKREŚLONYM PROBLEMEM ORTOGRAFICZNYM
- WYJAŚNIANIE PISOWNI PRZEPISANYCH SŁÓW
- TWORZENIE RODZINY WYRAZÓW DO PRZEPISANYCH SŁÓW
- PODKKREŚLANIE CZĄSTEK SŁOWOTWÓRCZYCH W PRZEPISYWANYCH WYRAZACH
- PORZĄDKOWANIE PRZEPISANYCH WYRAZÓW WEDŁUG KOLEJNOŚCI ORTOGRAFICZNEJ
- PORZĄDKOWANIE PRZEPISANYCH WYRAZÓW WEDŁUG OKREŚLONYCH REGUŁ ORTOGRAFICZNYCH
- PRZEKSZTAŁCANIE GRAMATYCZNE PRZEPISANYCH WYRAZÓW
- UZUPEŁNIANIE ZDAŃ WYRAZAMI PODANYMI W RAMCE
- TWORZENIE OKREŚLEŃ DO PRZEPISANYCH SŁÓW
- PORZĄDKOWANIE PRZEPISANYCH WYRAZÓW ZGODNIE Z OKREŚLONĄ KATEGORIĄ NP. WEDŁUG CZĘŚCI MOWY
- DOBIERANIE DO SŁÓW PRZEPISANYCH Z TEKSTU SYNONIMÓW LUB ANTONIMÓW
ĆWICZENIE przepisywanie
DO PODANYCH WYRAZÓW DOBIERZ ODPOWIEDNIE RZECZOWNIKI Z RAMKI
| | | |
| | | |
|.............................................................|ODSTĘPY |NIEKOMPETENCJA |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|SPOKOJU |NIESPÓŹNIANE SIĘ |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|W POSTĘPOWANIU |NIENARUSZALNOŚĆ |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ODZIEŻ |NIEPOŻĄDANE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ZAWODOWA |NIESKOJARZENIE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|GRANIC |NIEROZRZEDZONY |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ZALEŻNOŚCI |NIEUŻYWANA |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ROZTWÓR |NIEWYRZĄDZANIE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|NA ZAJĘCIA |NIEKONSEKWENCJA |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|SZKÓD |NIERÓWNOMIERNE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|NASTĘPSTWA |NIEZAKŁÓCANIE |
|...................... | | |
ĆWICZENIE przepisywanie
UŁÓŻ PODANE WYRAZY WEDŁUG KOLEJNOŚCI ALFABETYCZNEJ.
| | |
| | |
|SKÓRZANY |............................................................|
| |..... |
| | |
|POŻYTECZNY | |
| |............................................................|
| |.... |
|ROZDRAŻNIONY | |
| | |
| |............................................................|
|CHARAKTERYSTYCZNY |..... |
| | |
| | |
|SKOMPLKOWANY |............................................................|
| |.... |
| | |
|BEZSENSOWNY | |
| |............................................................|
| |... |
|RZECZEWISTY | |
| | |
| |............................................................|
|SKRÓCONY |...... |
| | |
| | |
|WYRÓŻNIONY |............................................................|
| |.... |
| | |
|TWÓRCZY | |
| |............................................................|
| |... |
|KORZYSTNY | |
| | |
| |............................................................|
|SZCZEGÓŁOWY |..... |
| | |
| | |
|ROZWAŻNY |............................................................|
| |...... |
| | |
| | |
| |............................................................|
| |.... |
| | |
| | |
| |............................................................|
| |...... |
| | |
| | |
| |............................................................|
| |.... |
| | |
| | |
| |. |
| | |
| | |
ĆWICZENIE przepisywanie
WPISZ WYRAZY Z CH DO ODPOWIEDNIEJ RUBRYKI TABELI ZGODNIE Z REGUŁĄ ORTOGRAFICZNĄ.
lichtarz, piechur, dwóch, wierzch, jacht,
pociecha, maluch,
zachwyt, mucha, chronologia, wybuch,
sucho, ruchomy,
fartuch, zachodni, otchłań, gmach,
|Przepisane wyrazy |Wyrazy w kolejności alfabetycznej |
| | |
|.............................................. |........................................... |
|............................................... |............................................ |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |............................................ |
|.............................................. |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |............................................ |
pracochłonny
PISANIE Z PAMIĘCI POJEDYNCZYCH WYRAZÓW LUB ZDAŃ JAKO METODA KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO PISANIA
NALEŻY UCZYĆ SIĘ NA RAZ TYLKO JEDNEGO WYRAZU I WYKONAĆ W TRAKCIE NAUKI KOLEJNO NASTĘPUJĄCE CZYNNOŚCI:
-SPRAWDZAĆ WYRAZ STARANNIE I BADAĆ JEGO ZNACZENIE
-USŁYSZEĆ PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ TEGO SŁOWA
-SPOSTRZEC DOKŁADNĄ KOLEJNOĆ JEGO LITER
-POWTÓRZYĆ DANE SŁOWO DWA LUB TRZY RAZY
-ZAMKNĄĆ OCZY I ZOBACZYĆ WYRAZ W WYOBRAŹNI
-NAPISAĆ GO
-PORÓWNAĆ NAPISANY WYRAZ Z JEGO POPRAWNĄ PISOWNIĄ
-W ANALOGICZNY SPOSÓB POSTĘPUJ PISZĄC POJEDYNCZE ZDANIA. OPIERAJ SIĘ NA DOKŁADNEJ ANALIZIE WZROKOWO- SŁUCHOWEJ I TŁUMACZENIU PISOWNI WEDŁUG REGUŁ ORTOGRAFICZNYCH.
ĆWICZENIE pisanie z pamięci
|PRÓBA |KORZYŚĆ |ŻADEN |KULTURA |
|OGÓLNY |KOJARZYĆ |RÓŻNY |REGUŁA |
|PRÓCZ |JARZYNA |KAŻDY |POŁUDNIE |
|KRÓTKI |RZĄD |STRAŻNIK |OBUWIE |
|HAK |OGÓREK |ŻADEN |RZEKA |
|RZUCIĆ |HULAJNOGA |CZÓŁNO |ŻALUZJE |
|ZASUWKA |PSZENICA |KAŻDY |KSZTAŁT |
|KRZYŻAK |TCHÓRZ |RZEMIEŃ |CHOINKA |
| |
PRZYJRZYJ SIĘ UWAŻNIE PODANYM WYRAZOM. W CIĄGU 3 MINUT SPRÓBUJ ZAPAMIĘTAĆ JAK NAJWIĘCEJ Z NICH . ZWRÓĆ UWAGĘ NA ICH PISOWNIĘ . POTEM NAPISZ TE WYRAZY Z PAMIĘCI. SPRAWDŹ CZY NAPISAŁEŚ POPRAWNIE.
ĆWICZENIE pisanie z pamięci
PRZYJRZYJ SIĘ UWAŻNIE PODANYM ZWIĄZKOM WYRAZOWYM KOLEJNO W KAŻDEJ KOLUMNIE.
SPRÓBUJ ZAPAMIĘTAĆ ICH PISOWNIĘ.
| | | |
|Źródło nieporozumień |Nieistotny szczegół |Niezbyt zorientowany |
| | | |
| | | |
| | | |
|Parking niestrzeżony |Niekorzystne wrażenie |Niefunkcjonalny sprzęt |
|Upokarzająca niepewność |Niespójny ...