Dodaj publikację
Autor
Alicja Cieślik
Data publikacji
2009-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
266

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zbiór metod kształcenia poprawnego pisania, ich opis i konkretne ćwiczenie.
 Pobierz (doc, 151,5 KB)

Podgląd treści

KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI ORTOGRAFICZNYCH
U DZIECI I MŁODZIEŻY

Z TRUDNOŚCIAMI W PISANIU

PRZEWODNIK DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI

OPRACOWAŁA
ALICJA CIEŚLIK - PEDAGOG

PRZEPISYWANIE JAKO METODA KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO PISANIA

ĆWICZENIA POLEGAJĄCE NA PRZEPISYWANIU NIE POWINNY MIEĆ MECHANICZNEGO CHARAKTERU. NALEŻY STOSOWAĆ PRZEPISYWANIE AKTYWIZUJĄCE, POLEGAJĄCE NA WYKONYWANIU ĆWICZEŃ , TAKICH JAK:

- PRZEPISYWANIE Z TEKSTU WYRAZÓW Z OKREŚLONYM PROBLEMEM ORTOGRAFICZNYM

- WYJAŚNIANIE PISOWNI PRZEPISANYCH SŁÓW

- TWORZENIE RODZINY WYRAZÓW DO PRZEPISANYCH SŁÓW

- PODKKREŚLANIE CZĄSTEK SŁOWOTWÓRCZYCH W PRZEPISYWANYCH WYRAZACH

- PORZĄDKOWANIE PRZEPISANYCH WYRAZÓW WEDŁUG KOLEJNOŚCI ORTOGRAFICZNEJ

- PORZĄDKOWANIE PRZEPISANYCH WYRAZÓW WEDŁUG OKREŚLONYCH REGUŁ ORTOGRAFICZNYCH

- PRZEKSZTAŁCANIE GRAMATYCZNE PRZEPISANYCH WYRAZÓW

- UZUPEŁNIANIE ZDAŃ WYRAZAMI PODANYMI W RAMCE

- TWORZENIE OKREŚLEŃ DO PRZEPISANYCH SŁÓW

- PORZĄDKOWANIE PRZEPISANYCH WYRAZÓW ZGODNIE Z OKREŚLONĄ KATEGORIĄ NP. WEDŁUG CZĘŚCI MOWY

- DOBIERANIE DO SŁÓW PRZEPISANYCH Z TEKSTU SYNONIMÓW LUB ANTONIMÓW

ĆWICZENIE przepisywanie

DO PODANYCH WYRAZÓW DOBIERZ ODPOWIEDNIE RZECZOWNIKI Z RAMKI

| | | |
| | | |
|.............................................................|ODSTĘPY |NIEKOMPETENCJA |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|SPOKOJU |NIESPÓŹNIANE SIĘ |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|W POSTĘPOWANIU |NIENARUSZALNOŚĆ |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ODZIEŻ |NIEPOŻĄDANE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ZAWODOWA |NIESKOJARZENIE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|GRANIC |NIEROZRZEDZONY |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ZALEŻNOŚCI |NIEUŻYWANA |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|ROZTWÓR |NIEWYRZĄDZANIE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|NA ZAJĘCIA |NIEKONSEKWENCJA |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|SZKÓD |NIERÓWNOMIERNE |
|...... | | |
| | | |
|.............................................................|NASTĘPSTWA |NIEZAKŁÓCANIE |
|...................... | | |

ĆWICZENIE przepisywanie

UŁÓŻ PODANE WYRAZY WEDŁUG KOLEJNOŚCI ALFABETYCZNEJ.

| | |
| | |
|SKÓRZANY |............................................................|
| |..... |
| | |
|POŻYTECZNY | |
| |............................................................|
| |.... |
|ROZDRAŻNIONY | |
| | |
| |............................................................|
|CHARAKTERYSTYCZNY |..... |
| | |
| | |
|SKOMPLKOWANY |............................................................|
| |.... |
| | |
|BEZSENSOWNY | |
| |............................................................|
| |... |
|RZECZEWISTY | |
| | |
| |............................................................|
|SKRÓCONY |...... |
| | |
| | |
|WYRÓŻNIONY |............................................................|
| |.... |
| | |
|TWÓRCZY | |
| |............................................................|
| |... |
|KORZYSTNY | |
| | |
| |............................................................|
|SZCZEGÓŁOWY |..... |
| | |
| | |
|ROZWAŻNY |............................................................|
| |...... |
| | |
| | |
| |............................................................|
| |.... |
| | |
| | |
| |............................................................|
| |...... |
| | |
| | |
| |............................................................|
| |.... |
| | |
| | |
| |. |
| | |
| | |

ĆWICZENIE przepisywanie

WPISZ WYRAZY Z CH DO ODPOWIEDNIEJ RUBRYKI TABELI ZGODNIE Z REGUŁĄ ORTOGRAFICZNĄ.

lichtarz, piechur, dwóch, wierzch, jacht,

pociecha, maluch,

zachwyt, mucha, chronologia, wybuch,

sucho, ruchomy,

fartuch, zachodni, otchłań, gmach,

|Przepisane wyrazy |Wyrazy w kolejności alfabetycznej |
| | |
|.............................................. |........................................... |
|............................................... |............................................ |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |............................................ |
|.............................................. |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |........................................... |
|............................................... |............................................ |

pracochłonny

PISANIE Z PAMIĘCI POJEDYNCZYCH WYRAZÓW LUB ZDAŃ JAKO METODA KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO PISANIA

NALEŻY UCZYĆ SIĘ NA RAZ TYLKO JEDNEGO WYRAZU I WYKONAĆ W TRAKCIE NAUKI KOLEJNO NASTĘPUJĄCE CZYNNOŚCI:

-SPRAWDZAĆ WYRAZ STARANNIE I BADAĆ JEGO ZNACZENIE

-USŁYSZEĆ PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ TEGO SŁOWA

-SPOSTRZEC DOKŁADNĄ KOLEJNOĆ JEGO LITER

-POWTÓRZYĆ DANE SŁOWO DWA LUB TRZY RAZY

-ZAMKNĄĆ OCZY I ZOBACZYĆ WYRAZ W WYOBRAŹNI

-NAPISAĆ GO

-PORÓWNAĆ NAPISANY WYRAZ Z JEGO POPRAWNĄ PISOWNIĄ
-W ANALOGICZNY SPOSÓB POSTĘPUJ PISZĄC POJEDYNCZE ZDANIA. OPIERAJ SIĘ NA DOKŁADNEJ ANALIZIE WZROKOWO- SŁUCHOWEJ I TŁUMACZENIU PISOWNI WEDŁUG REGUŁ ORTOGRAFICZNYCH.

ĆWICZENIE pisanie z pamięci

|PRÓBA |KORZYŚĆ |ŻADEN |KULTURA |
|OGÓLNY |KOJARZYĆ |RÓŻNY |REGUŁA |
|PRÓCZ |JARZYNA |KAŻDY |POŁUDNIE |
|KRÓTKI |RZĄD |STRAŻNIK |OBUWIE |
|HAK |OGÓREK |ŻADEN |RZEKA |
|RZUCIĆ |HULAJNOGA |CZÓŁNO |ŻALUZJE |
|ZASUWKA |PSZENICA |KAŻDY |KSZTAŁT |
|KRZYŻAK |TCHÓRZ |RZEMIEŃ |CHOINKA |
| |

PRZYJRZYJ SIĘ UWAŻNIE PODANYM WYRAZOM. W CIĄGU 3 MINUT SPRÓBUJ ZAPAMIĘTAĆ JAK NAJWIĘCEJ Z NICH . ZWRÓĆ UWAGĘ NA ICH PISOWNIĘ . POTEM NAPISZ TE WYRAZY Z PAMIĘCI. SPRAWDŹ CZY NAPISAŁEŚ POPRAWNIE.

ĆWICZENIE pisanie z pamięci

PRZYJRZYJ SIĘ UWAŻNIE PODANYM ZWIĄZKOM WYRAZOWYM KOLEJNO W KAŻDEJ KOLUMNIE.
SPRÓBUJ ZAPAMIĘTAĆ ICH PISOWNIĘ.

| | | |
|Źródło nieporozumień |Nieistotny szczegół |Niezbyt zorientowany |
| | | |
| | | |
| | | |
|Parking niestrzeżony |Niekorzystne wrażenie |Niefunkcjonalny sprzęt |
|Upokarzająca niepewność |Niespójny ...