Dodaj publikację
Autor
Dorota Madej
Data publikacji
2009-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
146

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak radzić sobie ze sprawcą przemocy i agresji?
 Pobierz (doc, 71,0 KB)

Podgląd treści


Jak radzić sobie ze sprawcą przemocy, agresji?

Wstęp

Żaden uczeń w szkole nie może być nękany, szykanowany, wyśmiewany, a ogromna fala agresji musi być powstrzymana na tym etapie rozwoju dziecka. Musimy jednak pamiętać, że sukcesu nie osiąga się działając w osamotnieniu, lecz należy połączyć wysiłki całej społeczności szkolnej i domu rodzinnego.
Szkoła nie poradzi sobie sama z agresją – największym problemem wychowawczym naszych czasów bez wsparcia wielu instytucji.

Pojęcie agresji nie jest łatwe do jednoznacznego zdefiniowania. Zachowanie agresywne polega na bezpośrednim lub pośrednim wyrządzaniu szkody.
Formy agresji:
1. bezpośrednia, która ma postać agresji fizycznej, werbalnej (słownej) lub ekspresyjnej;
2. pośrednia, która jest najczęściej werbalna (np. oszczerstwo);
3. ukryta, np. marzenia agresywne
4. spontaniczna, czyli „gorąca”, niezaplanowana;
5. instrumentalna, czyli „zimna”, podejmowana z premedytacją.

Im dziecko młodsze, tym agresja jest bardziej bezpośrednia i globalna: obejmuje zarówno działania fizyczne, słowa, jak i pantomimiczny wyraz gniewu. Na ogół chłopcy są uważania za bardziej agresywnych, dlatego że ich agresja jest bezpośrednia i aktywna. Dziewczęta stosują raczej pośrednie formy agresji (choć w ostatnim czasie to się zmienia), działają bardziej w ukryciu, miewają też często agresywne marzenia. Nie jest więc jednoznacznie stwierdzone, że chłopcy są na pewno bardziej agresywni.

Kiedy natomiast mamy do czynienia z przemocą?

Przemoc ma miejsce wówczas, gdy osoba atakująca jest silniejsza fizycznie lub psychicznie. Cechą charakterystyczną jest zatem nierównowaga sił.
Z przemocą ściśle związane jest tzw. znęcanie się. Ma ono miejsce wtedy, gdy jeden człowiek jest przez dłuższy czas narażony na ataki (bezpośrednie lub pośrednie) ze strony innej silniejszej jednostki lub grupy ludzi.

Przemoc najogólniej można podzielić na 3 następujące grupy:

I Przemoc fizyczna: bicie, popychanie, wymuszanie pieniędzy, zamykanie w pomieszczeniach, niszczenie własności, kopanie, plucie.
II Przemoc słowna:przezywanie,wyśmiewanie, grożenie,ośmieszanie,plotkowanie, namawianie się, szantażowanie, obrażanie.
III Przemoc bez użycia słów i kontaktu fizycznego:wrogie gesty,miny, izolowanie, manipulowanie związkami przyjaźni.

Dzieci przychodzą do szkoły z dość bogatym bagażem doświadczeń. Wychowawca swoją postawą i zachowaniem musi tworzyć określoną atmosferę w klasie już od pierwszych spotkań z uczniem. Wyraźnie powinien zaakcentować swoją osobowość. Dzieci potrzebują silnych i klarownych wzorców. Siła, stałość, trwałość, zdecydowanie, konsekwencja dają im orientację.
Nauczyciel powinien im przekazać ”Przemoc jest zła, nie akceptuję jej, nie zgadzam się na nią w naszej klasie, będę z nią walczył”.

Ważnym elementem tych działań jest opracowanie wspólnie z uczniami norm, które wyznaczą granice.
” Dzieci chcą granic i reguł. Pragną jasności. Chcą wiedzieć „ na czym stoją”. Granice oferują pomoc, dają ochronę, budują niezawodny układ współrzędnych ...