Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZESTAW ĆWICZEŃ DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW DZIECI KLAS PIERWSZYCH
Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:
– ćwiczenia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych;
– rysowanie na tablicy jedną ręką lub obiema rękami;
– zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną;
– lepienie z gliny lub plasteliny;
– marsz palców po stole w określonych kierunkach, bębnienie palcami;
– stukanie palcami po stole;
– przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze;
– ugniatanie jedną ręką kul z gazety, bibuły;
– składanie papieru (np. samolotów, okręcików);
– ugniatanie miękkiego drutu;
– naśladowanie ruchów gry na pianinie, skrzypcach, flecie;
– kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym
i literopodobnych.
–
Ćwiczenie płynnych ruchów pisarskich:
– tworzenie szlaczków przez łączenie kropek na papierze gładkim oraz
w liniach i kratkach;
– pogrubianie słabo zaznaczonego konturu;
– uzupełnianie elementów obrazka według wzoru;
– obrysowywanie szablonów;
Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk i koordynację wzrokowo-ruchową (współpracę ręka-oko):
– dorysowywanie brakujących elementów;
– rysowanie linii przez łączenie punktów;
– rysowanie pod dyktando;
– rysowanie linii wewnątrz labiryntów;
– zamalowywanie małych przestrzeni, na przykład figur na obrazku lub różnych kształtów na płaskich figurach z gipsu;
– rysowanie linii pionowych, poziomych, ukośnych, falistych, pętelkowych,
półkolistych, kolistych;
– kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzyżowych i figur geometrycznych.
Ćwiczenie zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania.
– kreślenie linii, figur, liter, cyfr na tackach z kaszą;
– malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru;
– wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu rozmaitych narzędzi wymagających zróżnicowania siły nacisku lekkiego (kreda, węgiel rysunkowy, pędzelki, cienkie mazaki, pióro) i silnego (kredki woskowe,
gruby mazak, ołówek, długopis).
Wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania (automatyzacja ruchów):
- kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu: linie pionowe - od góry ku
dołowi, linie poziome - od lewej do prawej;
– rysowanie kół przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (podobnie jak zapisujemy literę "C");
– zachowanie kierunku ruchu od lewej do prawej strony podczas rysowania
szlaczków, pisania wyrazów;
– zaznaczanie kolorowego marginesu z lewej strony w zeszycie lub w lewym
górnym rogu kartki - rysowanie słoneczka, które wskazuje drogę ("zaczynamy od słoneczka, czyli od lewej strony”).
Usprawnianie u dziecka funkcji wzrokowych
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
– zwracanie uwagi na różne szczegóły rysunku, obrazka;
– zachęcanie do zabaw takich jak rysowanie, konstruowanie według wzoru, układanki
– rozpoznawanie treści obrazków;
– zapamiętanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazku;
– wyszukiwanie różnic i podobieństw w obrazkach;
– składanie całości obrazka z jego części według wzoru i bez wzoru;
– kolorowanie ukrytego obrazka;
– kolorowanie wzorów ze stempli.
Ćwiczenia na materiale literopodobnym i literowym:
– odtwarzanie wzorów graficznych;
– uzupełnianie elementów brakujących we wzorze graficznym;
– dostrzeganie ...