Dodaj publikację
Autor
Marta Bodziony
Data publikacji
2009-03-26
Średnia ocena
5,00
Pobrań
406

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian z fonetyki przeznaczony dla klas pierwszych gimnazjalnych.
 Pobierz (docx, 16,9 KB)

Komentarze

rekin123p, 2018-04-12, ocena:

A gdzie są prawidłowe odpowiedzi. Weź je opublikuj. Proszę.

Podgląd treści

Sprawdzian z fonetyki – klasa I gim. Gr. 1

Imię i nazwisko: …………………………………………………………………………………………………. klasa: ……..

Zadanie 1. Podziel wyrazy na głoski, litery i sylaby.

wyraz

litery

głoski

sylaby

miniaturka

wiewiórki

zdziwaczały

uosobienie

szczypawica

Zadanie 2. W podanych wyrazach podkreśl „i” w roli samogłoski.

mniemanie, miłość, oczekiwanie, bibuła, powitanie, miasto, Wisła, Mikołaj, wierzyć, cis, się, boisko

Zadanie 3. Do podanych wyrazów dopisz warianty różniące się miękkością.

sad - ……………….. mały - …………………… wek - ……………….. kona - …………..…… cena - …………………… nic - …………………

cienia - ………………. noś - ………………… miało - ……………….. wiał - ………………. miara - …………………… siądź - ……………..

Zadanie 4. Zaznaczoną spółgłoskę zamień na jej odpowiednik dźwięczny lub bezdźwięczny. Zapisz powstałe wyrazy.

wiatrem - …………………… pas - ……………. parku - ……………….. żal - ……………… serem - ……………. kaszę - …………………

Zadanie 5. Określ cechy głosek (opisz głoski).

m - ………………………………………………………………………………… w’- ……………………………………………………………………………….

ą - …………………………………………………………………………………. sz - ……………………………………………………………………………….

dź - ……………………………………………………………………………….. e - ………………………………………………………………………………..

Zadanie 6. Zapisz podane wyrazy zgodnie z wymową. Następnie nazwij zjawiska, które zachodzą w tych wyrazach.

wyraz

wymowa

nazwa zjawiska

sposób

sześćdziesiąt

wsteczny

prośba

spowiedź

krzesło

jakby

jastrząb

przesiadka

odkrycie

idź

Zadanie 7. Zakoloruj głoski nosowe.

Szły gąski wąską ścieżką. Mam dziesięć lat. Nic więcej nie powiem.

Niosłam ciężką torbę. W sadzie rosną okazałe drzewa. Nic dwa razy się nie zdarza.

Zadanie 8. Podziel wyrazy na sylaby i podkreśl sylabę akcentowaną.

biedronka - …………………………………………………… porzeczkowy- ………………………………… czterysta- ……………………………..

szkoła - …………………………………… robilibyście - …………………………………………….. gramatyka - …………………………………..

zachód - ………………………………….. mówiliśmy - ………………………………….. kochaliby - ……………………………………………….

taktyka - …………………………………. telewizor - …………………………………………… osiemset - ………………………………………….

Zadanie 9. Podkreśl wyrazy zapisane niezgodnie z wymową.

przedstawienie, urok, kino, ławka, pszczoła, także, dziadka, usiądź, procent, żart, mistrz, miłość

Zadanie 10. Podaj przykłady wyrazów (przynajmniej po jednym)

- gdzie wszystkie spółgłoski są miękkie: ……………………………………………………………….

- gdzie wszystkie spółgłoski są bezdźwięczne : ……………………………………………………..

- gdzie wszystkie samogłoski są nosowe : …………………………………………………………….

- gdzie wszystkie spółgłoski są dźwięczne : …………………………………………………………….

- gdzie wszystkie spółgłoski są twarde : …………………………………………………………………

Zadanie 11. Podkreśl wyrazy, w których zachodzi ubezdźwięcznienie postępowe.

drożdże, wrzask, krzyk, śnieg, patrzeć, przód, grzyb, strzała, gorzki

Zadanie 12. Podkreśl wyrazy, w których akcent pada na przedostatnią sylabę.

matematyka, obraz, szafeczka, siedemset, dziewczynka, arcymistrz, sylaba, gitarzysta, Bogatynia, fizyka, niania

Zadanie 13. W podanych wyrazach policz litery, głoski, samogłoski, spółgłoski i sylaby.

wyraz

Liczba sylab

Liczba

samogłosek

Liczba spółgłosek

Liczba liter

Liczba głosek

kąpielówki

odzież

spódniczki

przymierzalnia

płaszczyk

szczęście

ukształtowanie