Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Grzesiecka
Data publikacji
2009-03-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
77

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat skierowany do rodziców podczas wywiadówki.
 Pobierz (doc, 41,5 KB)

Podgląd treści

Referat skierowany do rodziców.

PRZEMOC W SZKOLE
JAK JĄ POWSTRZYMAĆ?
Cele:
~ zapoznanie z pojęciami: agresja, przemoc,
~ umiejętne rozpoznawanie dziecka szykanowanego
przez rówieśników,
~ rozpoznawanie dziecka stosującego przemoc,
~ metody zapobiegania przemocy.

,,Agresja” pochodzi z języka łacińskiego: aggressio i oznacza zachowanie indywidualne i społeczne. Przy zachowaniach indywidualnych w grę będzie wchodziła sfera emocjonalna i psychiczna człowieka, zmierzająca do wyładowania niezadowolenia lub gniewu na osobach lub rzeczach. Agresja to zjawisko negatywne. ,,Celem agresji jest zaszkodzenie ofierze”, w odróżnieniu od przemocy, której celem jest ,, wywarcie pewnego rodzaju wpływu”. Pojęciami: przemoc, złe traktowanie, krzywdzenie, wykorzystywanie określa się najczęściej łagodniejsze zachowania krzywdzącego. Na ucznia w ciągu jego życia działa wiele czynników, nakłada się wiele doświadczeń powodujących wykształcenie się określonego sposobu postępowania, w tym również agresywności. Kontakty z najbliższymi osobami odgrywają istotną rolę w kształceniu osobowości człowieka.
Przemoc w szkole, będąca różnego rodzaju formą agresji tkwi w strukturze ludzkiej psychiki. Problem przemocy w szkole istniał od bardzo dawna. W placówkach oświatowych występują różne rodzaje przemocy:
~ tzw. fala związana z obyczajowością uczniowską, wobec uczniów, którzy nie chcą się podporządkować starszym i silniejszym. Do najłagodniejszych kar należy: ,,kukać w ubikacji” aż do ochrypnięcia, próby uczynienia z młodszych i słabszych ,,chłopców na posyłki”. Prześladowani ze strachu nie zgłaszają tego wychowawcom. Boją się.
~ przemoc skierowana wobec młodszych: polega na zbieraniu zwykle małych sum pieniędzy, stopniowo zwiększając żądania. W przypadku odmowy płacenia można zostać pobitym. Młodzi terroryści żądają potem, aby z domu przynieść cenniejsze przedmioty. O takich sytuacjach w szkole prawie wszyscy wiedzą, ale zarówno uczniowie, jak i nauczyciele starają się na ten temat nie wypowiadać. Prześladowane dzieci wstydzą się swej słabości i boją się jeszcze gorszych szykan.
~ przemoc ze strony nauczyciela: uczniowie mogą się również spotykać z przemocą ze strony nauczycieli. Formą takiej przemocy będzie wystawienie niesprawiedliwych ocen stanowiących formę dominacji nauczyciela nad uczniem.
~ przemoc ze strony ucznia: coraz częściej spotykamy się z sytuacją, która dawniej nie występowała wcale- agresja wobec nauczyciela, np. porysowanie samochodu.
Nie ulega wątpliwości, że występowanie przemocy w szkole to ogromny problem. Należy jednak pamiętać, że 60-70% uczniów zjawisko to nie dotyczy. Z badań i obserwacji wynika, że chłopcy bardziej narażeni są to zwłaszcza ataków bezpośrednich, bezpośrednich użyciem siły fizycznej.
Dziewczynki natomiast częściej są narażone na ataki pośrednie, takie jak: wyizolowanie, wyśmiewanie, niedopuszczanie do gry. Różnica ta jest bardzo widoczna w starszych klasach.
Cechą zewnętrzną wyraźnie różnicującą uczniów prześladowanych i prześladujących jest siła fizyczna. Dotyczy to szczególnie chłopców. Ofiarami są dzieci słabsze fizycznie, mniej sprawne od pozostałych. Szykanujący ...