Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Alicja Cieślik
III.8.
Plan postępowania korekcyjno – kompensacyjnego wobec ucznia z trudnościami w matematyce.
Uczennica Kasia uczęszcza do klasy I. Jest objęta pomocą Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Została wyselekcjonowana do szczegółowego badania psychologiczno- pedagogicznego na podstawie badań wstępnych uczniów klas pierwszych przeprowadzanych corocznie na początku pażdziernika przeze mnie na terenie szkoły. Dziewczynka miała trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr i znaków matematycznych. Miała trudności z czytaniem prostych wyrazów trzygłoskowych. Potrafiła dokonać zaledwie analizy i syntezy głoskowej niektórych wyrazów trzygłoskowych. Nie potrafiła dokonywać obliczeń matematycznych : dodawała na konkretach , zliczając kolejno palce, odejmowała na konkretach tylko przy pomocy. Stwierdzono ponadto zaburzenia w zakresie analizy i syntezy wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej , orientacji przestrzennej oraz sprawności grafomotorycznej. Opinia wraz z zaleceniami do pracy została przekazana nauczycielowi i rodzicom . Dalsza diagnoza na terenie Poradni wskazała na prawidłowy lecz nieharmonijny rozwój intelektualny ( górna granica normy). Najbardziej obniżonymi funkcjami okazało się rozumowanie matematyczne oraz powtarzanie cyfr. Dalsze badania wykazały słabą pamięć wzrokową dotyczącą kilku elementów występujących jednocześnie , słabo wykształcony słuch fonemowy, obniżony poziom integracji wzrokowo- słuchowej oraz słuchowo - ruchowej . Lateralizacja prawostronna , obniżony był jednak wiek motoryczny rąk. Stwierdzono zatem sprzężone zaburzenia funkcji i procesów , utrudniających nabywanie wiadomości i umiejętności szkolnych z zakresu edukacji polonistycznej i matematyki. Wywiad z rodzicami wskazywał na obciążenia okołoporodowe, opóżniony rozwój mowy.
W konkluzji stwierdzono , iż dziecko jest z ryzyka dysleksji i dyskalkulii. Wzbogacono diagnozę dziecka o Test dojrzałości do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych, który wskazał na:
-silne przeżywanie napięć i negatywne nastawienie do samodzielnego rozwiązywania zadań
- słaby poziom dziecięcego liczenia,
- niski poziom operacyjnego rozumowania w zakresie szeregowania elementów w zbiorze,
- -niski poziom operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości długości ,
- niski poziom operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałej objętości cieczy przy transformacjach zmieniających jej wygląd.
Na podstawie dokładnej diagnozy psychologiczno- pedagogicznej opracowałam plan postępowania korekcyjno – kompensacyjnego wobec Kasi.
I. Ćwiczenia usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne.
Proponowany zestaw ćwiczeń .
Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:
– ćwiczenia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych;
– rysowanie na tablicy jedną ręką lub obiema rękami;
– zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną;
– lepienie z gliny lub plasteliny;
– marsz palców po stole w określonych kierunkach, bębnienie palcami;
– stukanie palcami po stole;
– przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze;
– ugniatanie jedną ręką kul z gazety, bibuły;
– składanie papieru (np. samolotów, okręcików);
– ugniatanie miękkiego drutu;
– naśladowanie ruchów gry na pianinie, skrzypcach, flecie;
– kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym
i literopodobnych.
–
Ćwiczenie płynnych ruchów pisarskich:
– tworzenie szlaczków przez łączenie kropek na papierze gładkim ...