Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Propozycja programu dla uczniów I poziomu kształcenia szkoły podstawowej
Przygotowały :
Iwona Kowalska – Przybyła
Katowice
Kim zostanie, gdy dorośnie? Czy uda mu się skończyć studia i znaleźć dobrze płatna i satysfakcjonującą pracę? – takie pytanie zadaje sobie chyba każdy rodzic (nawet przedszkolaka) i pociesza się jednocześnie, że na takie decyzje jest jeszcze sporo czasu. .. Poczekajmy, aż wybierze liceum, a potem kierunek studiów.
Stop!
Decyzja o tym, kim zostanie dziecko zapada, gdy ma ono 6 - 11 lat.
O tym, kim będzie dziecko decyduje kilka spraw. Oczywiście, bardzo ważne są tu zdolności i zainteresowania naszych pociech. Okazuje się jednak, że nie tylko. Bardzo ważne dla rozwoju zawodowego dziecka są też inne czynniki. Jakie? Postawa rodziców, typ rodziny, w której wychowuje się dziecko, płeć, działania podejmowane przez szkołę, zmiany zachodzące w realnym świecie.
Adresatami programu są:
- uczniowie I etapu kształcenia szkoły podstawowej ( 7-10 lat),
- rodzice uczniów,
- rada pedagogiczna szkoły.
Treści realizowane w ramach proponowanego programu.
I Poziom nauczania – Kształcenie zintegrowane
Klasa I
1. Jestem uczniem .Zabawy integracyjne . Program adaptacyjny .
2. Jestem uczniem - moje prawa i obowiązki ucznia
3. W naszej klasie .Nasze wspólne zabawy.
4. W szkolnym gabinecie lekarskim
5. Praca człowieka – pracownicy naszej szkoły i zawody naszych rodziców.
6. Gdy zapieje czerwony kur
Klasa II
1. Jestem uczniem - moje prawa i obowiązki ucznia- samorząd klasowy
2. Wspólnie łatwiej. Ja- kolega i przyjaciel.
3. Gdy boli mnie ząb.
4. Spotkania w lesie.
5. Oni pracują w pocie czoła
Klasa III
1. Jestem uczniem -moje prawa i obowiązki dziecka.
2. Jaki jestem.?
3. Higiena i moje zdrowie
4. Tu pracują ludzie rożnych zawodów
5. To zrobił człowiek – praca w życiu człowieka
PRACA Z RODZICAMI
Praca z rodzicami dotyczyć będzie pedagogizacji oraz sfery informacyjnej.
Zajęcia dla rodziców mają na celu udzielenie im pomocy w:
✓ rozwiązywaniu sytuacji związanych z trudnościami adaptacyjnymi ich dzieci
✓ pomoc w rozpoznawaniu i ukierunkowaniu zainteresowań
1. Nawiązanie współpracy z rodzicami - zapoznanie z programem
2. Spotkania o charakterze zawodoznawczym z udziałem rodziców jako przedstawicieli różnych zawodów.
3. Spotkania rodziców na temat „Poznaj swoje dziecko, jego potrzeby i zainteresowania” .Współpraca z rodzicami - monitorowanie programu
4. Przedstawienie oferty szkół ponadpodstawowych .
5. Podsumowanie programu i ewaluacja.
PRACA Z RADĄ PEDAGOGICZNĄ.
Praca z nauczycielami obejmować będzie realizację programu i wspólne nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i uczniami. Wskazane jest, aby nauczyciel - wychowawca brał udział w zajęciach z młodzieżą w celu lepszego rozpoznania potrzeb dzieci, ich poglądów oraz oczekiwań wobec nowej szkoły .
Końcowe spotkanie zakłada przede wszystkim podsumowanie całego ...