Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1
„Prawa człowieka we współczesnym świecie” (2 godziny lekcyjne)
Scenariusz lekcji
CELE
- uświadomienie uczniom, Ŝe prawa człowieka dotyczą kaŜdego z nas
- przedstawienie uczniom podstawowych praw człowieka
-zwrócenie uwagi na aktualność problemu łamania praw człowieka we współczesnym świecie
- przedstawienie najwaŜniejszych dokumentów mówiących o prawach człowieka
- przedstawienie genezy praw człowieka
- zapoznanie z instytucjami i organizacjami monitorującymi przestrzeganie praw człowieka
- zapoznanie z przypadkami łamania praw człowieka we współczesnym świecie
- wyjaśnienie pojęć: prawa człowieka, prawa powszechne, prawa niezbywalne, prawa
przyrodzone, prawa indywidualne
- zapoznanie ze sposobami postępowania w przypadku łamania praw człowieka
- zapoznanie z krajami i miejscami, gdzie prawa i wolności człowieka są szczególnie łamane
- kształcenie umiejętności reagowania na przejawy łamania praw człowieka
METODY PRACY
- praca w małych grupach
- wykład
- wyszukiwanie róŜnych zapisów w aktach prawnych
- dyskusja
- quiz
- internet
MATERIAŁY POMOCNICZE
- duŜe arkusze papieru
- kolorowe mazaki
- streszczenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka – dla kaŜdego ucznia
- wycinki artykułów prasowych dotyczących łamania praw człowieka
- opisy sytuacji, w których są bądź nie są przestrzegane prawa człowieka
- mapa konturowa świata
- strona internetowa Amnesty International (informacje o łamaniu praw człowieka na świecie)
TOK LEKCJI
Zadanie nr 1 – Ćwiczenie „Prawa mojego państwa” (będą potrzebne duŜe brystole i
flamastry)
2
- Uczniowie odliczają do pięciu. Jedynki tworzą jedną grupę, dwójki kolejną, itd. W ten
sposób powstaje 5 grup. Uczniowie tworzący poszczególne grupy siadają blisko siebie (w
klasie moŜna w tym celu poprzestawiać ławki). Nauczyciel odczytuje tekst:
„Wyobraźcie sobie, Ŝe znaleźliście się wraz z innymi ludźmi na wyspie, na której nikt
wcześniej nie mieszkał i na której nie obowiązują Ŝadne prawa i reguły. Waszej grupie
zostało wyznaczone zadanie, a mianowicie ustalenie trzech podstawowych praw, które
regulowałyby Ŝycie na wyspie. Pamiętajcie jednak, Ŝe nie wiecie jaką pozycję społeczną
będziecie tam zajmowali. Na koniec nadajcie swojemu państwu nazwę.”
- Nauczyciel informuje, Ŝe rezultaty pracy zostaną przedstawione na forum klasy i wspólnie
omówione.
- Grupy po dyskusji zapisują na kartkach nazwę państwa i trzy prawa, które będą
obowiązywały w nowopowstałym państwie.
- Reprezentant kaŜdej grupy przedstawia i krótko omawia na forum klasy prawa swojego
państwa. Nauczyciel porównuje rezultaty.
- Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i zaznacza, Ŝe część stworzonych przez nich praw
została juŜ zawarta w obowiązującym dokumencie międzynarodowym – Powszechnej
Deklaracji Praw Człowieka.
- Nauczyciel daje kaŜdemu uczniowi skróconą wersję deklaracji. (materiał pomocniczy nr 1)
Streszczenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.
1. KaŜdy człowiek jest wolny i wszyscy powinniśmy być traktowani w taki sam sposób.
2. KaŜdy człowiek jest równy niezaleŜnie od róŜnic w np. kolorze skóry, płci, religii,
języka ...