Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
„Czy warto być asertywnym?”
CELE
Uczeń powinien:
- rozpoznawać róŜne sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
- poznać przyczyny
i charakteryzować reakcje zachowań uległych, agresywnych
i
asertywnych
- doskonalić umiejętności asertywnej odmowy
- powinien rozumieć pojęcia: asertywność, uległość, agresja
METODY PRACY
- odgrywanie scenek
- praca w parach
- praca w grupach
- diagram
- dyskusja
- wykład
MATERIAŁY POMOCNICZE
- nr 1 – Karty ćwiczeń
- nr 2 – Sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
- nr 3 – Zasady asertywnej odmowy
- nr 4 – Cechy charakterystyczne zachowań uległych, agresywnych i asertywnych
- nr 5 – Tabela „Agresywność, uległość, asertywność”
TOK LEKCJI
1.Nauczyciel wyjaśnia uczniom, Ŝe na zajęciach zapoznają się z trzema róŜnymi sposobami
zachowań – uległym, asertywnym i agresywnym. Nauczyciel zaprasza do udziału w
pierwszym ćwiczeniu, polegającym na określeniu sposobów reagowania w sytuacjach
trudnych. Nauczyciel rozdaje karty ćwiczeń), w których uczniowie mają odpowiedzieć krótko
na opisana sytuację. Nauczyciel zaznacza, Ŝe to co napiszą w karcie ćwiczeń nie będzie
upublicznione.
Materiał pomocniczy nr 1
Karty ćwiczeń
- Na urodziny koleŜanki przyjechałeś(-aś) samochodem. Jesteś w sposób natarczywy
namawiany(a) do wypicia alkoholu.
……………………………………………………………………………………………….
- Wieloletni pracownik twojego działu prawie codziennie bez usprawiedliwienia przychodzi
do pracy spóźniony.
……………………………………………………………………………………………….
- Na ulicy zatrzymuje cię młody męŜczyzna, proponując sprzedaŜ markowej suszarki do
włosów po okazyjnej cenie.
……………………………………………………………………………………………….
- Poproszono cię o wykonanie pracy, która wyraźnie wykracza poza twoje obowiązki i
kompetencje.
……………………………………………………………………………………………….
- Razem z kolegą „podpadliście” nauczycielowi wiedzy o społeczeństwie. W ramach pracy
dodatkowej kazano wam przygotować materiał na temat skutków i zagroŜeń globalizacji.
Kolega proponuje, Ŝebyś na następną lekcję zrobił(a) to sam(a), bo on ma dodatkową zajęcia
z języka angielskiego. Ty umówiłeś(-aś) się z koleŜanką do kina.
……………………………………………………………………………………………….
- Na przerwie jesteś świadkiem, jak koledzy dopisują oceny do dziennika. Namawiają ciebie,
Ŝebyś teŜ skorzystał(a) z okazji i dopisał(a) oceny z matematyki, z której jesteś zagroŜony(a).
……………………………………………………………………………………………….
- W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej pracownik działu personalnego wypytuje cię o twoje
przekonania polityczne, religijne, prywatne znajomości, a wiec o sprawy nie mające nic
wspólnego ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.
……………………………………………………………………………………………….
- Kupiłeś(-aś) serek homogenizowany, w domu zauwaŜyłeś(-aś), Ŝe termin jego waŜności
minął tydzień temu.
……………………………………………………………………………………………….
2.Nauczyciel zapowiada odegranie scenek, które pomogą uczniom odróŜnić zachowania
agresywne, asertywne i uległe. Klasa dzielona jest na 8 grup. KaŜda grupa losuje kartkę, na
której opisana jest sytuacja do odegrania oraz sugestia zachowania się podczas rozwiązywania
problemu. Uczniowie mają na przygotowanie kilka minut. Nauczyciel zaprasza chętnych
uczniów z kaŜdej grupy do odegrania scenki na forum klasy. Nauczyciel wyznacza kolejność
i czas ich prezentacji.
Materiał pomocniczy nr 2
Sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
Potnij ...