Dodaj publikację
Autor
Monika Dworczak
Data publikacji
2009-03-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
207

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz godziny wychowawczej nt. asertywności.
 Pobierz (pdf, 50,2 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji

„Czy warto być asertywnym?”

CELE

Uczeń powinien:

- rozpoznawać róŜne sposoby reagowania w sytuacjach trudnych

- poznać przyczyny

i charakteryzować reakcje zachowań uległych, agresywnych

i

asertywnych

- doskonalić umiejętności asertywnej odmowy

- powinien rozumieć pojęcia: asertywność, uległość, agresja

METODY PRACY
- odgrywanie scenek

- praca w parach

- praca w grupach

- diagram

- dyskusja

- wykład

MATERIAŁY POMOCNICZE
- nr 1 – Karty ćwiczeń

- nr 2 – Sposoby reagowania w sytuacjach trudnych

- nr 3 – Zasady asertywnej odmowy

- nr 4 – Cechy charakterystyczne zachowań uległych, agresywnych i asertywnych

- nr 5 – Tabela „Agresywność, uległość, asertywność”

TOK LEKCJI

1.Nauczyciel wyjaśnia uczniom, Ŝe na zajęciach zapoznają się z trzema róŜnymi sposobami

zachowań – uległym, asertywnym i agresywnym. Nauczyciel zaprasza do udziału w

pierwszym ćwiczeniu, polegającym na określeniu sposobów reagowania w sytuacjach
trudnych. Nauczyciel rozdaje karty ćwiczeń), w których uczniowie mają odpowiedzieć krótko

na opisana sytuację. Nauczyciel zaznacza, Ŝe to co napiszą w karcie ćwiczeń nie będzie

upublicznione.

Materiał pomocniczy nr 1

Karty ćwiczeń
- Na urodziny koleŜanki przyjechałeś(-aś) samochodem. Jesteś w sposób natarczywy

namawiany(a) do wypicia alkoholu.

……………………………………………………………………………………………….

- Wieloletni pracownik twojego działu prawie codziennie bez usprawiedliwienia przychodzi

do pracy spóźniony.

……………………………………………………………………………………………….

- Na ulicy zatrzymuje cię młody męŜczyzna, proponując sprzedaŜ markowej suszarki do

włosów po okazyjnej cenie.

……………………………………………………………………………………………….

- Poproszono cię o wykonanie pracy, która wyraźnie wykracza poza twoje obowiązki i

kompetencje.

……………………………………………………………………………………………….

- Razem z kolegą „podpadliście” nauczycielowi wiedzy o społeczeństwie. W ramach pracy

dodatkowej kazano wam przygotować materiał na temat skutków i zagroŜeń globalizacji.

Kolega proponuje, Ŝebyś na następną lekcję zrobił(a) to sam(a), bo on ma dodatkową zajęcia

z języka angielskiego. Ty umówiłeś(-aś) się z koleŜanką do kina.

……………………………………………………………………………………………….

- Na przerwie jesteś świadkiem, jak koledzy dopisują oceny do dziennika. Namawiają ciebie,

Ŝebyś teŜ skorzystał(a) z okazji i dopisał(a) oceny z matematyki, z której jesteś zagroŜony(a).

……………………………………………………………………………………………….

- W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej pracownik działu personalnego wypytuje cię o twoje

przekonania polityczne, religijne, prywatne znajomości, a wiec o sprawy nie mające nic

wspólnego ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.

……………………………………………………………………………………………….

- Kupiłeś(-aś) serek homogenizowany, w domu zauwaŜyłeś(-aś), Ŝe termin jego waŜności

minął tydzień temu.

……………………………………………………………………………………………….

2.Nauczyciel zapowiada odegranie scenek, które pomogą uczniom odróŜnić zachowania

agresywne, asertywne i uległe. Klasa dzielona jest na 8 grup. KaŜda grupa losuje kartkę, na

której opisana jest sytuacja do odegrania oraz sugestia zachowania się podczas rozwiązywania

problemu. Uczniowie mają na przygotowanie kilka minut. Nauczyciel zaprasza chętnych

uczniów z kaŜdej grupy do odegrania scenki na forum klasy. Nauczyciel wyznacza kolejność

i czas ich prezentacji.

Materiał pomocniczy nr 2

Sposoby reagowania w sytuacjach trudnych

Potnij ...