Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Skrzyniarz Sylwia
Metody i techniki uczenia języka angielskiego
w kształceniu zintegrowanym
Język angielski pojawia się w nauczaniu wczesnoszkolnym i niebawem znajdzie się dla niego miejsce w obowiązkowej ilości godzin kształcenia zintegrowanego w szkole podstawowej. W związku z tym, konieczne jest dostosowanie odpowiednich metod i technik nauczania języka obcego stosowanych w pierwszym etapie edukacyjnym.
W obecnych czasach, pęd ku nauce języków obcych jest olbrzymi, więc każdy rodzic chce aby jego pociecha jak najlepiej umiała porozumiewać się w języku obcym. W związku z tym przed nauczycielami stoi nie lada wyzwanie: wybór adekwatnej metody nauczania. Obecnie jest to niezmiernie trudne, ponieważ wydawnictwa językowe prześcigają się w wydawaniu coraz to nowocześniejszych podręczników i pomocy językowych. Dlatego też przy wyborze metody należy kierować się kilkoma bardzo ważnymi aspektami. Są to m.in.:
• potrzeby uczniów (gdyż to one określają cel nauki),
• wiek uczniów i wynikające zeń potrzeby i możliwości,
• cechy osobowościowe uczących się,
• nastawienie dzieci do nauki,
• nastawienie nauczyciela,
• dostęp do nowoczesnych, atrakcyjnych materiałów nauczania.[1]
Główne założenia nauczania języka angielskiego w kształceniu zintegrowanym polega na kształceniu wielopłaszczyznowym, wielosensorycznym, uczeniu się przez działanie, odkrywanie i przyswajanie, w którym wiele miejsca zajmują gry i zabawy. Integracja nauczania - uczenia się języka z innymi obszarami edukacji pozwala na całościowe podejście do kształcenia wczesnoszkolnego, a język nie jest przedmiotem wydzielonym , innym od reszty zajęć szkolnych ucznia.[2]
Pierwszy kontakt dziecka z językiem angielskim jest trudny. Dlatego też konieczne jest stworzenie dziecku odpowiedniej atmosfery, pełnej zrozumienia, ciepła i akceptacji, takiej w której dziecko czułoby się bezpiecznie i mogłoby odkrywać interesujące go nowe obszary. Kolejnym aspektem jest również zorganizowanie dziecku procesu uczenia się. Praca na tym etapie wymaga od nauczyciela nie tylko starannego przygotowania się do zajęć ale także wiedzy na temat rozwoju i możliwości dziecka. Nauczyciel jest organizatorem procesu nauczania i powinien stworzyć każdemu dziecku odpowiednie warunki. Uczeń na zajęciach powinien przede wszystkim czuć się bezpiecznie.
Jak już wspomniane zostało wcześniej w procesie nauczania języka obcego ważne jest stworzenie odpowiednich warunków atmosfery, przygotowanie nauczyciela i również dobór metody nauczania.
Wczesne nauczanie języka angielskiego ma już swoją historię, chociaż w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiło wiele zmian. Nauczanie języków obcych w okresie wczesnoszkolnym stało się tematem badań i dyskusji dopiero w latach sześćdziesiątych naszego stuleci. Do tego czasu metody nauczania stanowiły adaptacje metod dla dorosłych. Nie były one dostosowane ani do możliwości poznawczych ani emocjonalnych dzieci, gdyż uznawano, że dzieci można uczyć tak samo jak i dorosłych. Przyczyniło się to w latach ...