Dodaj publikację
Autor
Monika Piech
Data publikacji
2009-03-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat dotyczący ćwiczeń usprawniających wymowę dzieci.
 Pobierz (doc, 30,0 KB)

Podgląd treści


Refleksje nad wymową uczniowską

„W mojej pracy mój głos, moja twarz, moje ciało są narzędziami. Muszę się w swojej sztuce posługiwać nimi mistrzowsko, jak cieśla młotkiem. Ale mam również odpowiedzialność architekta, gdyż muszę wiedzieć, co chcę zbudować.”
Chris Torch (aktor i reżyser)

My nauczyciele jesteśmy w takiej samej sytuacji. To w dużej mierze od nas, nie tylko polonistów, zależy to, czy nasi uczniowie będą mówić jasno, zwięźle i wyraźnie. Od czasów najdawniejszych każdy, kto chciał zająć wybitne miejsce w społeczeństwie,
dbał o to. „Żeby poprawić świat, najpierw trzeba poprawić język” (Konfucjusz).
Ze złożoności tego problemu, zdajemy sobie sprawę jednak dopiero wówczas, gdy
ta wydawać by się mogło bardzo łatwa umiejętność, jaką posiada każdy z nas właściwie
od momentu urodzenia, jest przyczyną naszych zmartwień. Braki w sprawności
językowej są bowiem czynnikiem rodzącym izolację, obniżoną samoocenę, poczucie niższej wartości. Są także powodem trudności w czytaniu, pisaniu i rozumieniu. Duża jest możliwość spojrzenia na to zjawisko, tak bardzo istotne dla społecznego funkcjonowania.
Jest ono przedmiotem analizy wielu dyscyplin naukowych, przede wszystkim logopedii,
ale także: foniatrii, neurologii, psychologii, pedagogiki, itp. Systematyczne stosowanie odpowiednio dobranych ćwiczeń wpływa na poprawę wymowy. Gimnastyka artykulacyjna przydaje się również dzieciom, u których nie stwierdzono rażących odchyleń od normy. Większość z nich mówi niedbale, nie otwiera dostatecznie ust, nie wykorzystuje
w stu procentach swoich możliwości, co obserwujemy później u dorosłych w ich mowie zatartej, zredukowanej, niechlujnej. Ćwiczenia stanowią fundament kultury żywego słowa. Stosujmy je, podczas różnych lekcji (jako krótki przerywnik), na zajęciach dodatkowych,
np. kole teatralnym czy chociażby na wycieczce z klasą.

Przykłady ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne:
1. Ćwiczenie języka
- kierowanie języka w kąciki ust, w prawo i w lewo, przy szeroko otwartych ustach
- unoszenie języka na górną wargę
- unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego
- oblizywanie warg ruchem okrężnym
2. Ćwiczenie warg
- szerokie otwieranie ust i zamykanie
- wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u)
- rozchylanie warg (jak przy samogłosce e)
- dmuchanie przez złączone wargi, parskanie, cmokanie
Przykłady ćwiczeń oddechowych (mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej):
1. Puszczanie baniek mydlanych.
2. Zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni.
3. Chuchanie na ręce, bo zmarzły.
4. Zabawa w lokomotywę.
5. Liczenie na jednym wydechu lub powtarzanie zdań (również szeptem).
Bardzo istotne są zabawy rytmiczne połączone z ekspresją wokalną (np. zabawa w pociąg obfitujący w onomatopeje: fu-fu-fu, pach-pach-pach, cz-cz-cz).

Przykłady ćwiczeń słuchowych:
1. Porównywanie różnych głosów (zagadki – Co słyszę?)
2. Naśladowanie słyszanych głosów.
3 ...