Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Podręczniki do nauki języka angielskiego
w klasach I-III Szkoły Podstawowej ,
wpływ ich treści na rozwój dziecka
oraz opanowanie języka angielskiego
Dzieci w Polsce zaczynają się uczyć języka angielskiego przeważnie w klasie pierwszej szkoły podstawowej, gdzie język ten jest przedmiotem nadobowiązkowym. O ich nauce decydują rodzice, którzy chcieliby aby ich pociechy w przyszłości jak najlepiej znały język obcy i dzięki temu były w o wiele lepszej sytuacji niż oni sami kilkadziesiąt lat temu. Nie oznacza to jednak, że nauczyciele języka angielskiego, nie powinni zadbać o motywację do nauki swojego przedmiotu u dzieci. Wprost przeciwnie, należy u dzieci wykorzystywać ich ciekawość do poznania i zrozumienia świata oraz chęć do zabawy i zbadania wielu rzeczy. Aby dzieci chciały się uczyć języka obcego, materiały do ich nauki powinny być związane z otaczająca je rzeczywistością oraz odpowiadać poziomowi rozwoju ich psychiki. [1]
Promowanie wczesnego nauczania języka wiąże się z zapewnieniem odpowiednio wykształconej kadry nauczycielskiej oraz dostarczeni na rynek podręczników dostosowanych do rozwoju społecznego i poznawczego dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Odnośnie podręczników przeznaczonych do nauki języka angielskiego w klasach I-III można zauważyć że jest ich stosunkowo sporo na rynku księgarskim, więc nauczyciele mają ogromny wybór. Do przeszłości należą już czasy, kiedy nauczycielowi narzucano jeden określony podręcznik dla danego przedmiotu. Teraz sytuacja radykalnie się zmieniła. Nauczyciele na początku roku szkolnego staja przed trudnym wyborem, na jaki podręcznik się zdecydować. [2]
Podręczniki do młodszych klas szkoły podstawowej oparte są na metodach uczenia stosowanych w nauczaniu początkowym. Wiele z nich jest skoordynowanych z takimi przedmiotami jak przyroda, historia, matematyka, wychowanie plastyczne i muzyczne.
W podręcznikach dla niższych klas szkoły podstawowej uwagę zwraca się już na wszystkie cztery sprawności językowe: czytanie, słuchanie, pisanie i mówienie. Tematyka jest dostosowana do potrzeb i zainteresowań uczniów a ich celem jest pobudzenie dziecięcej fantazji i wyobraźni. Podręczniki dla tej grupy wiekowej są podręcznikami obudowanymi, a więc dołączone są do nich kasty magnetofonowe, płyty CD, zeszyty do ćwiczeń, książki dla nauczyciela oraz coraz częściej kasety video a nawet i płyty DVD.
W celu przyciągnięcia uwagi uczniów języka angielskiego na tym etapie kształcenia podręczniki wydawane są na bardzo dobrym papierze i maja niezwykle bogatą szatę graficzno-edytorską (kolorowe i dowcipne ilustracje).W podręcznikach można znaleźć dużo piosenek, rymowanek, gier, wyliczanek, zagadek, łamigłówek, nalepek, plansz, plakatów, rysunków do kolorowania, masek, labiryntów i innych dodatkowych materiałów związanych na przykład z niektórymi świętami (np. Wielkanoc, Halloween).
Niektóre podręczniki zawierają dodatkowo duże obrazki, plakaty ilustrujące opowiadania prezentowane przez nauczyciela lub wysłuchiwane ...