Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Terapia pedagogiczna - powiązanie procesu wychowawczego
i terapeutycznego w pracy z dziećmi w internacie
Proces wychowania i proces terapeutyczny, zdaniem B. Kaji (1995, s. 9),
są ściśle ze sobą powiązane. Wychowanie, powinno rozbudzić, rozwijać
i utrwalać w każdym dziecku zalążek uzdolnień, które posiada, by przez współdziałanie z innymi, uczyło się kochać świat oraz działać w nim dla dobra
i człowieka i świata.
R. Miller (za B. Kaja, 1995, s.12) jest zdania, że wychowawcy powinni
w swej pracy stosować zabiegi psychoterapeutyczne, bowiem wychowanie
i psychoterapia maja wspólne cele - są nimi stymulacja rozwoju, nadanie mu społecznie porządanego kierunku, ożywienie potencjalnych możliwości człowieka.
Zdaniem S. Kratochvila (za B. Kaja, 1995, s. 12) o ile psychoterapia jest zamierzonym korygowaniem czynności organizmu przez środki psychologiczne, to w oddziaływaniu terapeutycznym pedagoga korygowanie zaburzeń odbywa się głównie za pomocą środków pedagogicznych.
Również J. Doroszewska (tamże, s.24) w koncepcji terapii pedagogicznej głosi tezę o konieczności oddziaływania na osobowość wychowanka.,
Opracowała ona podstawy terapii dostosowanej do jednostek z poważnymi odchyleniami, objętymi opieką pedagogiki specjalnej. Jednocześnie podkreśla ona w sposób dobitny odpowiedzialność terapeuty za kształtowanie osobowości dziecka. Troska o prawidłowy rozwój osobowości wychowanka oddaje istotę pracy terapeutyczno - wychowawczej.
W oddziaływaniu terapeutyczno - wychowawczym, jak twierdzi B. Kaja (1995, s. 35), istotną rolę może odegrać trening, rozumiany jako „procedura wpływu na uczenie się osobnika polegająca na wielokrotnym pobudzaniu, powtarzaniu i wzmacnianiu oczekiwanych reakcji w ramach celowo organizowanej sytuacji bodźcowej”. Trening pozwala zastosować się do różnorodnych pod względem skomplikowania i charakteru czynności psychicznych, a także złożonych zachowań i sfer osobowości. Dowodem mogą być próby podejmowania różnego rodzaju treningów interpersonalnych oddziaływujących na osobowość ich uczestników. Trening jest również znaczącą kategorią wpływów umożliwiającą opanowanie techniki relaksacji.
Umiejętność odprężania się fizycznego i psychicznego, rozluźniania napięcia mięśni jest w dzisiejszym świecie niezwykle potrzebna. Pedagodzy, zajmujący się wychowankami, którzy z racji specyficznego przebiegu rozwoju regulują swoje kontakty z otoczeniem w sposób dla tegoż otoczenia niezadowalający i w związku z tym przeżywają więcej napięć i konfliktów niż ich rówieśnicy, powinni włączyć ćwiczenia relaksacyjne do programu terapii.
Jedną z form terapii pedagogicznej jest według B. Kaji (1995, s. 43) metoda relaksu, mająca charakter uniwersalny, to znaczy, że stosowana może być zarówno wobec dzieci, młodzieży jak i wobec dorosłych.
Techniki relaksacyjne są oczywiście różne w zastosowaniu do dzieci i do dorosłych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że nie tylko na dorosłych,
ale i na dzieci działa wiele źródeł wywołujących napięcie organizmu.
S. Siek (za B. Kaja, 1995, s. 43) wymienia dwa ...