Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
[pic]
PROGRAM
PATRIOTYCZNO – RELIGIJNY
„ A TO POLSKA WŁAŚNIE”
SPIS TREŚCI:
1.Wstęp
2. Cele ogólne
3. Cele szczegółowe
4. Treści nauczania
5. Metody i formy
5. Oczekiwane osiągnięcia uczniów
6. Ewaluacja
7. Wnioski.
WSTĘP
Termin „patriotyzm” etymologicznie wywodzi się z greckiego „patriotes” i łacińskiego „patrius”. Oznaczał stosunek do ojczyzny rozumianej jako kraj rodzinny, miejsce zamieszkania oraz emocjonalne z nią powiązanie.
W czasie rewolucji francuskiej pojęcie patriotyzmu odnoszone było do narodu, w czasach obecnych odniesieniem patriotyzmu jest zarówno ojczyzna, jak i naród.
Wychowanie patriotyczne jest jednym z działów celowego i świadomego kształtowania osobowości młodego pokolenia, postaw jednostki we własnym społeczeństwie, a także spraw związanych z miejscem tego społeczeństwa w świecie. Posiada jednak własną problematykę, którą stanowi poczucie przynależności do określonej grupy narodowej, wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka kraju ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują.
Najważniejsze zadania w zakresie wychowania patriotycznego zawiera podstawa programowa określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.).
Sytuacja polityczna Polski, Europy i świata zobowiązuje nauczycieli i wychowawców do tego, aby w rozmowach i działaniach z dziećmi podejmować zagadnienia dotyczące patriotyzmu, kształtowania patriotycznych postaw młodych ludzi. Patriotyzm jako pewien stan pozytywnego nastawienia wobec ojczyzny i jej problemów powinien być wartością leżącą u podstaw pracy wychowawczej wszystkich nauczycieli i rodziców.
W trosce o kulturę historyczną naszego kraju pedagodzy powinni ukazywać dzieciom nie tylko chwalebne wydarzenia naszych dziejów, ale także i te nie przynoszące nam zaszczytu. Należy pamiętać, iż patriotyzm to nie tylko docenianie niepodległości i suwerenności ojczyzny, doniosłych wydarzeń z dziejów, ale także kształtowanie postaw ogólnoludzkich, przestrzeganie i poszanowanie prawa, sumienne wywiązywanie się z obowiązków. Są to problemy, o których należy pamiętać przekazując młodym ludziom treści historyczne mające na celu ukazanie rozwoju Polski na przestrzeni wieków i jej miejsce w Europie, szczególnie po wejściu do Unii Europejskiej. Niezbędne jest tworzenie sytuacji wychowawczych, które posłużą kształtowaniu postaw patriotycznych w danym środowisku młodzieżowym. Wychowanie patriotyczne należy łączyć z wieloma sytuacjami z życia społecznego. Sytuacje zachodzące w życiu społecznym i gospodarczym naszego kraju dowodzą, że rola nauczyciela w zakresie wychowania patriotycznego wymaga dużego wysiłku poznawczego. Aby dotrzeć do uczniów nauczyciel powinien na bieżąco śledzić zmiany zachodzące w ramach tzw. zadań wychowawczych oraz musi być zorientowany w zmieniającym się prawie oświatowym.
Wychowanie patriotyczne jest procesem ciągłym. Wychowawca - nauczyciel ...