Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji z historii dla klasy II gimnazjum według programu nauczania
w gimnazjum specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
lekkim - III etap kształcenia nr DKW – 4014 – 5/00.
Temat: Upadek Rzeczpospolitej
Temat : Upadek Rzeczpospolitej.
Cele ogólne: Zapoznanie z przebiegiem Powstania Kościuszkowskiego, rolą w nim
społeczeństwa, w tym chłopów oraz przyczynami upadku Rzeczpospolitej.
Cele szczegółowe : / zakładane efekty /
- uczeń rozpozna sylwetkę Tadeusza Kościuszki,
- trafnie wyjaśni pojęcia:
- powstanie,
- dowódca,
- przysięga,
- rozbiór,
- bohater.
- zapamięta przyczyny upadku Rzeczpospolitej,
- wymieni państwa biorące udział w rozbiorach Polski,
- poda datę powstania i III rozbioru Polski.
Cele rewalidacyjne:
- uczeń potrafi wskazać na mapie Polskę i Kraków,
- potrafi wyszukać potrzebne informacje w słowniku i w atlasie,
- utrwala postawę pomocy i współpracy podczas zajęć,
Metody pracy:
- rozmowa nauczająca,
- praca z atlasem
- praca ze słownikiem języka polskiego,
- praca z mapą,
- praca ze słownikiem szkolnym – terminy i pojęcia historyczne,
- pokaz.
Środki dydaktyczne:
- mapa: Polska w okresie rozbiorów,
- Ilustrowany Atlas historyczny dla kl. I – III do gimnazjum, wyd. Rożak 2006 r.,
- Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1978 r,,
- Słownik szkolny – terminy i pojęcia historyczne, WSiP, Warszawa 1992 r.,
- Słownik Historii Polski, Wiedza powszechna, Warszawa1969 r.,
- Reprodukcja obrazu J. Matejki Kościuszko pod Racławicami,
- Reprodukcja obrazu W. Kossak, J. Styka Panorama Racławicka,
- Oś czasu,
- mapka z przebiegu powstania,
- ilustracja przedstawiająca T. Kościuszkę.
Prezentacja:
- czas trwania: 1 godzina lekcyjna,
- sala historyczna.
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne:
- przywitanie,
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie pracy domowej,
- nawiązanie do tematu.
Praca poznawcza:
- przepisanie tematu i punktów z tablicy do zeszytu:
Upadek Rzeczpospolitej
Powstanie Kościuszkowskie 1794 r. i jego przebieg.
Przysięga Tadeusza Kościuszki w Krakowie. Cechy dobrego dowódcy.
Udział chłopów w walkach – bitwa pod Racławicami. Postać dzielnego
chłopa – Bartosza Głowackiego.
Upadek powstania i trzeci rozbiór Polski 1795 rok.
Tadeusz Kościuszko – bohater dwóch kontynentów.
- uczeń odczytuje ze słownika szkolnego historycznego s. 76 pojecie insurekcja/ wcześniej nauczyciel zaznaczył stronę/ - wspólna analiza,
- nauczyciel omawia krótko przebieg powstania z aktywnym udziałem uczniów – uczniowie odczytują ze słownika języka polskiego, s. 845 pojęcie przysięga i oglądają ilustracje T. Kościuszki składającego przysięgę, zaznaczają na osi czasu to wydarzenie,
- wspólnie analizujemy na mapce przebieg powstania,
- nauczyciel wyjaśnia pojęcie dowódca i określa jego cechy, opowiada o T. Kościuszce oraz o bitwie pod Racławicami. Tu oglądamy „Panoramę Racławicką” i wspominamy Bartosza Głowackiego.
- nauczyciel omawia upadek insurekcji i III rozbiór Polski / pokazuje na mapie a uczniowie śledzą w atlasie s.44 -45, uczeń odczytuje ze słownika znaczenie pojęcia rozbiór, s. 79.
-uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie nauczyciela: Co to znaczy ...