Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Małgorzata Gładysz
Miastko
Temat: Praca domowa uczniów klas początkowych
Samodzielna nauka dziecka w domu jest niezwykle ważnym ogniwem w procesie nauczania. W klasach I-III ma przede wszystkim charakter utrwalający wiadomości i umiejętności nabyte w szkole. Możemy wyodrębnić trzy podstawowe funkcje pracy domowej:
1. powtarzanie i utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych w szkole;
2. pogłębianie i rozszerzanie;
3. praktyczne wykorzystanie zdobytych umiejętności.
Umiejętności nabywane w szkole pobudzają dziecko do myślenia na temat lekcji także i poza szkołą. Szkolne obowiązki zmuszają do przypominania, które jest tak ważne w procesie utrwalania nabytych umiejętności i wiadomości. Wśród wielu obowiązków, do których musi się wdrożyć mały uczeń, jest także obowiązek zapamiętywania poleceń swojej pani. Pierwszoklasista musi również przyzwyczaić się do tego, że zadania kierowane do całej klasy dotyczą także i jego osobiście.
Warunki pracy domowej:
• stałe, przytulne i wygodne miejsce pracy, gdzie można ułożyć we właściwym porządku podręczniki i przybory;
• odpowiednie oświetlenie;
• przystosowane do wzrostu dziecka krzesełko(niewygodna pozycja sprzyja szybkiemu męczeniu się i znużeniu);
• wietrzenie pomieszczenia;
• wyciszenie, nie odrywamy dziecka od pracy z błahego powodu;
• przestrzeganie godzin przeznaczonych na naukę (dziecko w młodszym wieku szkolnym nie powinno uczyć się zbyt późno);
• odpoczynek, krótkie przerywniki w pracy stosowane we właściwym momencie, dziecko musi najpierw skończyć zaczętą pracę lub doprowadzić ją do jakiegoś punktu i dopiero wtedy może sobie zrobić przerwę.
W ten sposób nauce szkolnej i domowej dziecka nadajemy rangę spraw ważnych, ucząc je od małego poważnego traktowania obowiązków szkolnych.
W atmosferze życzliwości i zrozumienia kształtują się takie cechy, jak pilność i wytrwałość. Dziecko cieszy się, jeśli rodzice dostrzegają jego sukcesy, interesują się jego nauką, jeśli znajdują czas na to, aby porozmawiać z nim o szkole, o tym czego się uczyło i jakie ma kłopoty. Wielu rodziców zapomina jednak, że dziecko powinno się uczyć w miarę swoich możliwości, zawsze jednak z zainteresowaniem i zrozumieniem.
Przy wdrażaniu dziecka do prawidłowego odrabiania prac domowych, ważne jest kształtowanie samodzielności dziecka. Stopień samodzielności dzieci zależy głównie od tego, jak postępują z nimi dorośli, którzy je wychowują. Obok uczenia dziecka samoobsługi cenne jest również wdrażanie go do wykonywania pewnych domowych obowiązków. Samodzielne wykonywanie elementarnych czynności ma duży wpływ na późniejszy start dziecka w szkole. Im wcześniej dziecko wdrażane jest do samodzielności, tym lepiej radzi sobie potem w szkole i tym większą wykazuje dojrzałość do wypełniania szkolnych obowiązków. Niecierpliwość, zbytnia nerwowość, pośpiech, a także przesadna troskliwość są wrogami samodzielności.
W pierwszych latach nauki, kiedy dziecko wchodzi w nową rolę społeczną, w ...