Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ulae, 2010-09-24, ocena:
Bardzo ciekawa
Małgorzata Gładysz
Miastko
Temat: Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo
Nadpobudliwość psychoruchowa z medycznego punktu widzenia oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli zespół hiperkinetyczny, będący schorzeniem, mającym charakterystyczne objawy i wymagającym odpowiedniego leczenia. (Wolańczyk 1999).
R.Wiącek(2004) podaje za "Słownikiem psychologicznym", iż nadpobudliwość psychoruchowa, to zaburzenie dynamiki procesów nerwowych, które charakteryzuje znaczna przewaga procesu pobudzenia nad procesem hamowania.
W literaturze angielskiej i amerykańskiej często stosowany jest skrót ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). ADHD objawia się trwałymi sposobami zachowania, którymi są problemy z koncentracją uwagi, problemy z kontrolą impulsywności, nadmierna ruchliwość (Wolańczyk2003). Zaburzenia uwagi przejawiają się niemożnością skupienia uwagi przez dłuższy czas, nieumiejętnością wybrania elementu, na którym w danym momencie należy się skupić oraz skłonnością do rozpraszania uwagi pod wpływem nawet bardzo błahych zewnętrznych bodźców.
Zaburzenia uwagi powodują, że dotknięte nimi dzieci gorzej radzą sobie w szkole. Pochodną zaburzeń uwagi jest stałe gubienie przedmiotów, a także zapominanie o wydanych poleceniach. Problemy z impulsywnością i kontrolą zachowań oznaczają wykonywanie przez dziecko czynności bez przewidywania ich następstw. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej zwykle rozpoczynają wykonywanie zadania bez pełnego zrozumienia instrukcji. Często nie słuchają jej nawet do końca. Mają kłopoty z wykonywaniem prac wymagających czasu i cierpliwości. Często przerywają innym ich wypowiedzi lub zajęcia, nie czekają na swoją kolej w działaniach grupowych. W klasie szkolnej często oznacza to wtrącanie się do wypowiedzi nauczyciela lub innych dzieci, a także nieustanne domaganie się pytania.(Wolańczyk 2003).
Nadruchliwość polega na nadmiernej aktywności ruchowej dziecka, nie połączonej z wykonywaniem przez nie żadnego konkretnego i sensownego zadania. Co charakterystyczne – aktywność dziecka nadpobudliwego jest na ogół chaotyczna, nie służy określonemu celowi.
Klasyfikując deficyty poznawcze u dzieci z ADHD, można wskazać ( wg prof. Wolańczyka) na:
1. zaburzenia procesów uwagi;
2. zaburzenia procesów planowania i kontroli działania;
3. zaburzenia kontroli emocji;
4. zaburzenia pamięci;
5. zaburzenia funkcji językowych;
6. specyficzne zaburzenia umiejętności szkolnych;
7. niezgrabność ruchowa.
O nadpobudliwości psychoruchowej mogą świadczyć następujące objawy :
← dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności;
← ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach;
← wydaje się, nie słuchać tego, co się do niego mówi;
← nie stosuje się do podawanych instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji;
← ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;
← nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego – jak nauka szkolna lub odrabianie ...