Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Gładysz
Data publikacji
2009-04-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
172

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja na temat nadpobudliwości psychoruchowej. Objawy, przyczyny, sposoby działania przy stwierdzeniu ADHD.
 Pobierz (doc, 99,5 KB)

Komentarze

ulae, 2010-09-24, ocena:

Bardzo ciekawa

Podgląd treści


Małgorzata Gładysz
Miastko

Temat: Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo

Nadpobudliwość psychoruchowa z medycznego punktu widzenia oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli zespół hiperkinetyczny, będący schorzeniem, mającym charakterystyczne objawy i wymagającym odpowiedniego leczenia. (Wolańczyk 1999).
R.Wiącek(2004) podaje za "Słownikiem psychologicznym", iż nadpobudliwość psychoruchowa, to zaburzenie dynamiki procesów nerwowych, które charakteryzuje znaczna przewaga procesu pobudzenia nad procesem hamowania.
W literaturze angielskiej i amerykańskiej często stosowany jest skrót ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). ADHD objawia się trwałymi sposobami zachowania, którymi są problemy z koncentracją uwagi, problemy z kontrolą impulsywności, nadmierna ruchliwość (Wolańczyk2003). Zaburzenia uwagi przejawiają się niemożnością skupienia uwagi przez dłuższy czas, nieumiejętnością wybrania elementu, na którym w danym momencie należy się skupić oraz skłonnością do rozpraszania uwagi pod wpływem nawet bardzo błahych zewnętrznych bodźców.
Zaburzenia uwagi powodują, że dotknięte nimi dzieci gorzej radzą sobie w szkole. Pochodną zaburzeń uwagi jest stałe gubienie przedmiotów, a także zapominanie o wydanych poleceniach. Problemy z impulsywnością i kontrolą zachowań oznaczają wykonywanie przez dziecko czynności bez przewidywania ich następstw. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej zwykle rozpoczynają wykonywanie zadania bez pełnego zrozumienia instrukcji. Często nie słuchają jej nawet do końca. Mają kłopoty z wykonywaniem prac wymagających czasu i cierpliwości. Często przerywają innym ich wypowiedzi lub zajęcia, nie czekają na swoją kolej w działaniach grupowych. W klasie szkolnej często oznacza to wtrącanie się do wypowiedzi nauczyciela lub innych dzieci, a także nieustanne domaganie się pytania.(Wolańczyk 2003).
Nadruchliwość polega na nadmiernej aktywności ruchowej dziecka, nie połączonej z wykonywaniem przez nie żadnego konkretnego i sensownego zadania. Co charakterystyczne – aktywność dziecka nadpobudliwego jest na ogół chaotyczna, nie służy określonemu celowi.

Klasyfikując deficyty poznawcze u dzieci z ADHD, można wskazać ( wg prof. Wolańczyka) na:
1. zaburzenia procesów uwagi;
2. zaburzenia procesów planowania i kontroli działania;
3. zaburzenia kontroli emocji;
4. zaburzenia pamięci;
5. zaburzenia funkcji językowych;
6. specyficzne zaburzenia umiejętności szkolnych;
7. niezgrabność ruchowa.

O nadpobudliwości psychoruchowej mogą świadczyć następujące objawy :
← dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności;
← ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach;
← wydaje się, nie słuchać tego, co się do niego mówi;
← nie stosuje się do podawanych instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji;
← ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;
← nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego – jak nauka szkolna lub odrabianie ...