Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Małgorzata Gładysz
Miastko
Temat: Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym
MOTTO: "Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki"
Metoda to systematycznie stosowany sposób postępowania prowadzący do założonego wyniku. Na dany sposób postępowania składają się czynności myślowe i praktyczne, odpowiednio dobrane i realizowane w ustalonej kolejności.
Metoda nauczania to wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów systematycznie i świadomie stosowany w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów. Metody nauczania, zależnie od poziomu aktywności uczniów, dzieli się na dwie grupy:
* tradycyjne;
* aktywizujące (poszukujące).
Kształcenie umiejętności wymaga od nauczycieli stosowania aktywizujących metod nauczania. Przestrzeganie zasady aktywizacji jest szczególnie istotne w toku realizacji procesu uczenia się, nauczania na lekcji.
Aktywność - to zdolność do działania i czynny w nim udział,aktywizacja oznacza wzmożenie i ożywienie działalności.Jest to ogół poczynań nauczyciela i uczniów, zapewniających uczniom odgrywanie czynnej roli w realizacji zadań nauczania i wychowania.
Metody aktywizujące to metody nauczania zwiększające czynny udział uczących się w zajęciach dydaktycznych oraz ograniczające rolę nauczyciela do pomagania uczącym się w realizacji celów kształcenia i kontroli postępów. Metody aktywizujące stymulują myślenie ucząc przez przeżywanie, lepiej wpływają na percepcję przekazywanych treści, ułatwiają zrozumienie tematu, pobudzają do przemyśleń i dyskusji, powodują wzrost zainteresowania tematem.
Człowiek z natury zdolny jest do uczenia się. Fundamentem najnowszych koncepcji uczenia się jest uczenie się w działaniu czyli uczenie się przez doświadczenie, które opiera się na trzech zasadach:
▪ najlepiej uczymy się wtedy, gdy jesteśmy włączeni w przeżycia dostarczające nauki;
▪ wiedzę najlepiej odkrywamy samodzielnie;
▪ uczymy się z zapałem-jeśli mamy możliwość wyboru celu i sposobu nauki.
Aby umożliwić uczniowi uczenie się w działaniu ,nauczyciel zobowiązany jest tworzyć jak najwięcej sytuacji bogatych w przeżycia, które będą angażowały aktywność ucznia.
Aktywność tę charakteryzują następujące zasady:
• zasada aktywności zewnętrznej i wewnętrznej- widocznym na zewnątrz działaniom towarzyszy intensywna praca wewnętrzna, gdy pojawiają się różnorodne uczucia i emocje;
• zasada aktywności rzeczywistej gdy człowiek zaangażowany w działania jest doceniany i szanowany przez otoczenie, a szczególnie przez ważne dla niego osoby;
• zasada aktywności różnorodnej- gdy człowiek jest aktywny w sposób różnorodny, zaś jego działania mają charakter manipulacyjno-eksploracyjny, gdy używa różnorodnych pomocy naukowych i gdy samodzielnie tworzy coś nowego;
• -zasada aktywności korzystającej ze wszystkich zasobów- gdy człowiek korzysta ze swoich wewnętrznych zasobów i zasobów zewnętrznych, tkwiących w innych ludziach.
Jak się uczymy?
Zapamiętujemy:
• 10% tego, co czytamy
• 20% tego, co słyszymy
• 30% tego , co widzimy
• 50% tego, co słyszymy i widzimy
• 70% tego, co sami mówimy
• 90% tego, co sami robimy.
WYRÓŻNIA SIĘ ...