Dodaj publikację
Autor
Anna Hyk
Data publikacji
2009-04-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
137

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja dotyczy sposobu przeprowadzenia ciekawej lekcji w terenie.
 Pobierz (doc, 73,0 KB)

Podgląd treści


Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w języku obcym podczas wycieczki – opis zabytków Krakowa

W tym roku po raz trzeci organizuję lekcję języka angielskiego podczas, której uczniowie będą opisywać zabytki Krakowa w języku angielskim. Na trzy tygodnie przed planowanym wyjściem uczniowie wybierają zabytek z listy najbardziej znanych.
Następnie prezentuję kryteria oceny wypowiedzi oraz przedstawiam ogólne informacje dotyczące przygotowania się do prezentacji. Uczniowie mają za zadanie przygotować również kilka pytań dotyczących przygotowanego przez siebie tekstu. (Pytania zadaje nauczyciel pozostałym uczestnikom wycieczki. Pytania nie mają być trudne).
Po upływie dwóch tygodni zbieram od uczniów materiały. Oddaję poprawione przeze mnie prace,z uwagami dotyczącymi przeredagowania tekstu( zamiany wyjątkowo trudnych trudnych słów na łatwiejsze , jeśli zachodzi taka potrzeba). Następnie poświęcam dwie lekcje na przygotowanie uczniów do poprawnej pod względem wymowy wypowiedzi. Omawiam z każdym uczniem indywidualnie jego ''speech”.Po czym pozostaje tylko ustalić kolejność omawianych zabytków i wybrać się na wycieczkę, podczas, której uczniowie przyjmują rolę przewodników turystycznych.

Cele wycieczki:
• uatrakcyjnienie lekcji języka angielskiego
• przybliżenie i utrwalenie wiedzy dotyczącej zabytków miasta Krakowa
• zachęcenie do efektywnego korzystania ze źródeł informacji: przewodników turystycznych , Internetu)
• rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku angielskim
przed szerszym gronem słuchaczy

Myślę,że pomysł wyjścia ze szkoły i przeprowadzenia lekcji w „terenie” stanowi miłą odmianę i uatrakcyjnienie rutynowej pracy z podręcznikiem. Lekcje te przeprowadzam w miesiącu marcu lub kwietniu, gdy pogoda zachęca do wyjścia ze szkoły. Kraków tętni wówczas życiem. Podczas wycieczki spotykamy wielu turystów. Zdarza się również, że przechodnie lub obcokrajowcy przysłuchują się nam przez chwilę. Niektórym uczniom to nie przeszkadza i reagują uśmiechem. Jestem pewna, że dla większości uczniów lekcja ta będzie się łączyć z miłymi wspomnieniami.
Temat wypowiedzi zmusza uczniów do poszerzenia wiedzy na temat zabytków Krakowa. Podczas samej wycieczki oprócz faktów wszystkim dobrze znanych , można
się dowiedzieć czegoś nowego na temat historii Krakowa i miejsc, o których „teoretycznie”[ wiemy wszystko.
Moim celem nie jest rozwijanie biernej umiejętności „ kopiowania” źródeł, ograniczającego się do wydrukowania tekstu z Internetu lub zrobienia kopi z przewodnika. Uprzedzam uczniów , ze wymagam zrozumienia tekstu oraz zamieszczenia słowniczka z trudnymi słowami pod opisem zabytku. Ponadto mówię im, iż najwyższe oceny otrzymują ci, których wypowiedź jest płynna, co jest bardzo trudne do osiągnięcia, jeśli się nie rozumie o czym się mówi.
Najważniejszym celem tego typu lekcji jest rozwijanie umiejętności wypowiadania się w języku angielskim przed szerszym gronem, w warunkach innych niż sala szkolna. Muszę przyznać, iż nieliczni nie mają tremy na początku, jednak już po kilku zdaniach większość ...