Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć świetlicowych
Temat: W baśniowej krainie.
Cel główny: rozwinięcie własnej aktywności
Cele operacyjne: uczeń: - doskonali umiejętność wypowiadania się poprzez słowo,
mimikę, gest;
- rozwija wyobraźnię i sprawność ruchową w czasie zabaw;
- podejmuje współdziałanie w grupie;
- rozumie przesłania płynące z bajek;
- doskonali sprawność manualną;
Metody: słowna, twórcza, ekspresyjna, zabawowo – zadaniowa;
Formy: indywidualna, grupowa, zespołowa.
Środki dydaktyczne: emblematy w 3 kolorach (żółtym, czerwonym,
zielonym), puzzle piankowe (baśniowy most), ilustracje bajek, zmieniona wersja bajki o Zielonym Kapturku, płyta CD z muzyką relaksacyjną, ,,zaczarowane jabłko” z pytaniami dotyczącymi treści bajki o ,,Czerwonym Kapturku”,
puzzle z bajkami, kartki bloku rysunkowego, pastele
olejne, chmurka z cukierkami.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci przez nauczyciela. Zabawa na rozpoczęcie.
,,W kole wszyscy już stoimy
Każdy czyjąś rękę trzyma
I dzień dobry już mówimy
Tak zabawa się zaczyna.”
2. Wprowadzenie tematu zajęć - odgadnięcie tematu na podst. wskazówek obrazkowych.
Dzieci odsłaniają kolejno (zawieszone na ścianie) obrazki przedstawiające znane postaci bajkowe i podaja ich tytuły.
3. Baśniowy most.
Dzieci losują bilety i przechodzą (np. przeskakują na jednej nodze) i przechodzą po baśniowym moście do Baśniowej Krainy.
4. Tajemniczy rękopis. Nauczycielka odczytuje błędny tekst baśni o ,,Czerwonym Kapturku”. Po odczytaniu dzieci korygują bledy w tekście.
5. Czarodziejskie jabłko – czyli zagadka dla każdego.
Dzieci podzielone na 3 grupy (wg koloru biletów) losują po 1 kartce (na grupę) z pytaniami.
6. Dobro zwycięża – zło zostaje pokonane. Pytania.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Kto był dobry w tej bajce, a kto zły?
- Co zwyciężyło dobro czy zło?
7. Bajkowe przygody – zabawy ruchowe przy muzyce.
Dzieci w rytm muzyki poruszają sie po całej sali (każdy fragment melodii opowiada o innej bajce) i wykonują polecenia nauczyciela:
✓ Zbieramy chrust na opał, tak jak Jaś i Małgosia.
✓ Spotkaliśmy w lesie wilka, jesteśmy bardzo wystraszeni.
✓ Śpiąca królewna dotknęła wrzeciona i zasnęła twardym snem. My zasnęliśmy razem z nią.
✓ Kopciuszek szyje sukienki dla sióstr na bal.
✓ Krasnoludki pracują w lesie.
8. Puzzle bajkowe. Układanie pociętych ilustracji bajek. Kalambury.
Każda z grup układa puzzle, a następnie przedstawia ja za pomocą ruchu i gestu pozostałym grupom. Zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie tytułu bajki.
9. Postaci z ulubionej bajki- rysowanie pastelami olejnymi.
Uczniowie w grupach rysują wybrana przez siebie bajkę.
10. Zorganizowanie wystawki i omówienie prac. Dzieci odgadują tytuły przedstawionych na rysunku bajek. Nauczycielka zadaje pytania:
- po czym poznałyście, ze to ta bajka?
- które postaci są dobre, a które złe?
- co zwyciężyło dobro czy zło?
10.Zakończenie- rundka.
Dzieci kończą zdanie: „Najbardziej podobało mi się…”
11 ...