Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Karbowniczek
Data publikacji
2009-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
187

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Do wygłoszenia tego referatu skłoniła mnie sytuacja jaka ostatnio ma miejsce w polskich szkołach. Agresja, obojętność oraz przyczyny i znane nam skutki przykrych wydarzeń zmuszają nas nauczycieli, rodziców do szerszego poznania zjawiska występowania przemocy i agresji u dzieci.
 Pobierz (doc, 35,0 KB)

Podgląd treści


PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
AGRESJA

Temat: DLACZEGO DZIECKO ZŁOŚCI SIĘ, BIJE, DOKUCZA I PRZEZYWA INNYCH?
Do wygłoszenia tego referatu skłoniła mnie sytuacja jaka ostatnio ma miejsce w polskich szkołach. Agresja, obojętność oraz przyczyny i znane nam skutki przykrych wydarzeń zmuszają nas nauczycieli, rodziców do szerszego poznania zjawiska występowania przemocy i agresji u dzieci.
Dlatego postarałam się wyjaśnić kilka kwestii:
1. Co to znaczy, że dziecko jest agresywne?
2. Dlaczego złości się, bije, dokucza i przezywa inne dzieci?
3. Co to jest agresja słowna i fizyczna?
4. Przyczyny agresji wśród dzieci.
5. Metody postępowania z dzieckiem agresywnym.
Dzieci agresywne to te, u których występują częste i liczne zachowania agresywne, zaś agresywność jest ważnym składnikiem ich osobowości. Jej subiektywnym odpowiednikiem jest występowanie emocji, gniewu i złości, chęci szkodzenia, dokuczania, wyrządzania przykrości lub zadawania bólu.
Zachowań agresywnych uczymy się przez naśladownictwo. Dzieci naśladują rodziców czy nauczycieli w rozwiązywaniu konfliktów przy użyciu siły lub perswazji, jeśli takie zachowania skutkują.
Agresywne zachowanie może przyjmować formę agresji fizycznej lub słownej. Przejawem agresji fizycznej są wszczynane przez dziecko bójki, uderzenie, kopnięcie, zamierzone niszczenie lub uszkodzenie różnych przedmiotów.
Agresja słowna jest na porządku dziennym, przejawia się w inicjowanych kłótniach, przezywaniu, wyśmiewaniu lub dokuczaniu innym dzieciom, skarżeniu, rozprzestrzenianiu złośliwych plotek i pomówień.
Agresywność dziecka jest najczęściej ukierunkowana na inne dzieci lub na rzeczy martwe. Zachowanie dziecka agresywnego cechuje brak zdyscyplinowania, naruszanie zasad regulaminu szkolnego oraz norm współżycia obowiązujących w danej społeczności, w tym przypadku zespole klasowym. Dziecko agresywne, wywołując powstawanie różnych konfliktów i antagonizmów, wywiera zły wpływ na stosunki społeczne w szkole, klasie czy grupie rówieśniczej.
Jedną z przyczyn agresywnego zachowania się dzieci są frustracje wywołujące wystąpienie poczucia krzywdy, emocji , gniewu lub zdenerwowania. Najczęściej frustracje powstają już w wieku przedszkolnym, od trzech do pięciu lat, wskutek odebrania dziecku atrakcyjnej zabawki, przeszkadzania mu w zabawie. W szkole frustracje powstają na skutek obraźliwych przezwisk kolegów, otrzymania na lekcji niesprawiedliwej oceny niedostatecznej czy uwagi negatywnej.
W domu rodzinnym frustracje wywołuje stosowanie przez rodziców surowych kar fizycznych czy zaistniałych przykrych dla dziecka wydarzeń losowych.
Frustracja powoduje blokadę, czyli brak możliwości zaspokojenia określonych potrzeb. Powstawaniu agresywnego zachowania się dzieci sprzyja zwłaszcza blokada potrzeby uznania społecznego oraz potrzeby samodzielności.
Potrzeba uznania społecznego jest zaspokajana przez pozytywne kontakty uczuciowe z bliskimi osobami czyli rodzicami, dziadkami, starszym rodzeństwem.
Rodzice powinni akceptować swoje dziecko takim, jakie ono jest, odnosząc się do niego życzliwie, pomagając mu w trudnych sytuacjach życiowych. Dzieci nie mające zaspokojonej przez rodziców potrzeby uznania społecznego czują się ...