Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
elabol1, 2014-08-30, ocena:
Wskazówki warte uwagi podczas oceniania uczniów :) Dziękuję
Ocenianie szkolne jako umiejętność pedagogiczna
Pożądane cechy osoby oceniającej
Relacja nauczyciel - uczeń to serce szkoły, ale też zadanie dla szkoły najtrudniejsze. W tejże relacji uczeń przede wszystkim ma prawo do prawdy, życzliwości, rady, wyrozumiałości, przebaczenia, postawionych wymagań i do pomocy[1]. Uczniowie oczekują akceptacji, zrozumienia, tolerancji, niestety także dla ich niewiedzy i lenistwa, ale przede wszystkim zrozumienia i serca, którym nauczyciel kieruje się oceniając wszelkie działania swoich podopiecznych, także wtedy, gdy jest ono oceniane negatywnie. Oni też, i to bardzo surowo, oceniają nauczycieli, bardzo często właśnie za stosowane przez nich sposoby oceniania[2]. Tak, więc jakość oceniania osiągnięć uczniów to nie idea – to owoc solidnej i odpowiedzialnej pracy. Ocenianie jest skuteczne, jeśli jest pozytywnie motywujące. Jego sens tkwi w powodowaniu pozytywnych zmian w przyszłości. Aby to osiągnąć musi być dokonywane kompetentnie.
Ocenianie jest bardzo trudną umiejętnością pedagogiczną, dlatego też wymaga od osoby oceniającej określonego zestawu kompetencji. Spośród wszystkich cech nauczyciela, największe znaczenie z punktu widzenia uczniów mają cechy związane z koniecznością oceniania. Ta funkcja nauczyciela jest stawiana przez uczniów na pierwszym miejscu[3]. Trudność polega na tym, że przy wystawianiu ocen nauczyciel musi wykazać własną inicjatywę, takt pedagogiczny i poczucie sprawiedliwości, a jednocześnie uwzględnić założone kryteria, by ocena była rzetelną miarą tego, co powinna mierzyć[4].Co więcej rosnące oczekiwania nauczycieli i uczniów co do jakości oceniania szkolnego, prowadzą do zwiększenia wymagań w tej dziedzinie wobec nauczycieli szkół różnego szczebla.
Nie ulega wątpliwości, że ogromny wpływ na jakość i przebieg procesu kształcenia ma osoba oceniającego. Obecnie nie ma i - jak sądzę - bardzo trudno będzie znaleźć w pełni obiektywne sposoby oceniania, ponieważ to człowiek podejmuje decyzje w ocenianiu i dlatego subiektywizm będzie mu zawsze towarzyszył. Nauczyciele muszą jednak dokładać wszelkich starań, aby zmniejszyć ów stopień subiektywizmu do minimum. Ocenianie innych jest tym szczególnym procesem, w którym mogą się ujawnić niekoniecznie dobre czy pożądane cechy charakteru osoby oceniającej. Dlatego też: „ten kto lepiej zna siebie lepiej ocenia innych”[5] ponieważ im lepiej znamy siebie i własne możliwości tym łatwiej poznać nam innych. Bardzo istotną cechą osoby oceniającej jest właśnie zdolność do obiektywnej samooceny. Nauczyciel powinien umieć wyciągnąć wnioski ze swoich działań dydaktycznych i ciągle pracować nad ich udoskonaleniem. Powinien umieć stworzyć zestaw procedur dotyczących oceniania, który przestrzegałby go przed typowymi błędami dotyczącymi oceniania, a także przed nadużywaniem stopni szkolnych przez traktowanie ich jako kary dla uczniów.
Nauczyciele powinni potrafić umiejętnie stosować i dobierać metody sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów w zależności od ...